Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Namaakwebsites banken niet van echt te onderscheiden

Uit een enquête van de Consumentenbond onder 3000 internetters blijkt dat namaakwebsites en nep e-mails van banken slecht te herkennen zijn. Van alle 12 voorbeelden kon slechts 4% in alle gevallen aangeven dat het om een namaakwebsite ging.

De namaak-websites en -e-mails hebben tot doel om persoonsgegevens te ontfutselen (ook bekend  onder de term ‘phishing') zodat bankrekeningen kunnen worden geplunderd.

Phishing is een van de onderwerpen die de Consument onder de aandacht wilt brengen in de campagne ‘Laat je niet hacken'. Als tip raadt de Consumentenbond gebruikers aan om nooit inloggegevens te geven, regelmatig bankafschriften te controleren en op te passen met e-mails van onbekenden of e-mails met taalfouten.

Wil je zelf testen of je phising-berichten kunt herkennen? Doe dan de quiz op http://www.laatjeniethacken.nl/

Geschreven door: Martijn Verkuil op

Category: Nieuws, Security

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie