abonneren

Malware verspreid via YouTube-advertenties

Beveiligingsfirma Trend Micro heeft ontdekt dat er malware is verspreid via YouTube, zowel via banners als via advertenties in video's. De computers van 113.000 mensen zijn daarmee geĆÆnfecteerd.

Het gaat grotendeels om Amerikaanse slachtoffers, waar de malware zich in krap 96 procent van de gevallen verspreidde. 4 procent vond zijn weg naar Japanse YouTube-bezoekers. De advertentie werd onder meer vertoond voor 'een populaire muziekvideo' met meer dan 11 miljoen views.

Kwetsbaar

De advertenties leidden naar de exploitkit Sweet Orange, aldus Trend Micro. Deze maakt misbruik van zwakke plekken in Internet Explorer, Java en Adobe Flash om vervolgens ransomware te installeren. Microsoft heeft het gat in mei van 2013 gedicht. IE-gebruikers met de meest recente versie zijn dus niet kwetsbaar geweest voor dit specifieke virus.

YouTube-eigenaar Google is inmiddels op de hoogte gebracht maar heeft nog niet op het voorval gerageerd. Trend Micro spreekt van een kwalijke ontwikkeling. Voorheen was het niet gebruikelijk dat malware zich in video-advertenties nestelden, laat staan in video's die zo'n groot bereik hebben.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Security

Tags: Virus, Malware, YouTube

Nieuws headlines

Laatste reactie