Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

MacBook-gebruikers boos over 'inbranden' Retina-scherm

Een boze klant probeert een collectieve rechtszaak aan te spannen tegen Apple. Zijn gloednieuwe MacBook Pro met ultrascherp Retina-scherm vertoont inbrandverschijnselen. En hij is niet de enige die deze klacht heeft.

Het zogenaamde 'inbranden' van beeldschermen leek verleden tijd te zijn. Maar bij de MacBook Pro met Retina-scherm steekt dit vervelende fenomeen weer de kop op. Vorig jaar zomer is deze professionele notebook voor het eerst op de markt verschenen. Sindsdien melden klanten dat deze inbranden, of last hebben van een soort ghosting-effect. Deze klachten worden onder andere gemeld op het forum Apple Support Communities.

Vooral bij schermen van LG
De beeldschermen voor de MacBook Pro worden door Samsung en LG geleverd. Vooral de MacBook Pro's met LG-schermen zouden last hebben van dit inbrandverschijnsel. Voor MacBook Pro's met beeldschermen van Samsung worden ook wel grafische problemen gemeld, maar het aantal klachten is hier lang niet zo groot.

Gebruikers melden dat het beeldscherm van LG vervangen door een van Samsung. Sommige klanten melden echter ook grafische problemen met de schermen die door Samsung zijn gemaakt.

In de onderstaande video wordt het inbrand-probleem gedemonstreerd op YouTube door berryloui:

De Amerikaan Beau Hodges is een van de gedupeerde klanten. Deze heeft besloten om een collectieve rechtszaak aan te spannen tegen Apple in Californië. Hij vindt dat Apple gebruikers heeft misleid door geen onderscheid te maken tussen de Retina-schermen van LG en Samsung. Volgens Hodges moet de klant kunnen kiezen tussen een scherm van LG of een scherm van Samsung. Hodges is (lokaal) op zoek naar andere MacBook Pro Retina-gebruikers met dergelijke problemen.

Updates en support
Officieel heeft Apple nog niet gereageerd op deze issues, maar achter de schermen lijkt de hardwarefabrikant wel degelijk naar oplossingen te zoeken om deze te verhelpen. In februari heeft Apple nog een kleine hardware-update doorgevoerd voor de MacBook Pro Retina, maar sommige klanten beweren dat hun laptop ook na deze update dezelfde issues heeft. Apple heeft ook nog een softwareupdate uitgebracht voor de MacBook Pro Retina 15-inch in een poging om de grafische problemen op te lossen.

Verder meldt Apple op een support-pagina dat ghosting-problemen met Retina-beeldschermen kunnen worden opgelost door een tijdje een screensaver te draaien. Dit probleem is volgens Apple normaal voor dergelijke schermen.

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Notebooks

Tags: Macbook Pro, Retina

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie