Lenovo stopt met adware in nieuwe laptops

Laptopmaker Lenovo stopt met het installeren van adware op zijn laptops. Het bedrijf kwam deze week flink onder vuur te liggen nadat bleek dat het allerlei advertentieprogramma's in software stopt van laptops die klanten kopen. Het gaat om de Superfish Visual Discovery-add-on. Die zorgt ervoor dat klanten vervelende pop-ups te zien krijgen.

Lenovo stopt nu met die praktijken, nadat tech-site Tweakers hen daarop had gewezen.

Reclame-pop-up

Superfish Visual Discovery zorgt ervoor dat klanten onbedoeld allerlei pop-ups te zien krijgen bij het openen van websites. Dat komt door een add-on die op de achtergrond meedraait in de browser. Die add-on wordt bewust door Lenovo in de laptops gezet, en geeft gebruikt informatie die lijkt op waar zij op dat moment naar kijken op internet, bijvoorbeeld soortgelijke producten.

Malware?

Volgens Lenovo gebeurt dat "zodat klanten nieuwe producten kunnen ontdekken, zonder dat zij weten hoe die heten of waar ze naar moeten zoeken." Die marketingpraat werd door gebruikers als heel storend ervaren en werd zelfs malware genoemd door sommigen. Lenovo zegt zelf dat dat wel meevalt; de add-on analyseert immers geen gebruikersinformatie en volgt gebruikers ook niet over het internet.

Aanpassing

Het is niet ongehoord dat laptopfabrikanten bloatware op verkocht laptops stoppen, maar het gebeurt bijna nooit dat daarbij pop-ups worden getoond die door de gebruiker voor malware worden aangezien. Lenovo past de software nu zo aan dat die geen pop-ups meer injecteert. Bestaande installaties krijgen een update, volgens het bedrijf.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten