Landelijke fraudehelpdesk geopend

Iedereen kan met vragen over fraude terecht bij de Fraudehelpdesk. Het doel van deze helpdesk is mensen help voorkomen dat zij slachtoffer worden van fraude en slachtoffers snel doorverwijzen naar die instantie die het beste kan helpen.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft 500.000 euro uitgetrokken voor de start van deze helpdesk.

Pogingen tot fraude en oplichting zijn voor burgers en kleine ondernemers vaak lastig te herkennen. Tot nu toe konden zij moeilijk informatie krijgen over allerlei vormen van fraude en oplichting. De helpdesk is een landelijke vraagbaak, die via de website en telefonisch informatie geeft over de verschillende vormen van fraude en oplichting. Ook krijgen mensen tips hoe zij kunnen voorkomen dat zij slachtoffer worden. Met de oprichting van de Fraudehelpdesk komt de minister tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om aan burgers en kleine ondernemers praktische hulp te bieden.

De helpdesk neemt zelf geen meldingen in behandeling, maar krijgt via de vragen en doorverwijzingen wel belangrijke informatie over de omvang van fraude en oplichting in Nederland. Die informatie geeft de helpdesk door aan het ministerie van Veiligheid en Justitie. Bovendien zullen de medewerkers van de helpdesk scherp in de gaten houden of er nieuwe oplichtingpraktijken opduiken in Nederland, zodat daar meteen voor gewaarschuwd kan worden.

Meer informatie op de Fraudehelpdesk website: www.fraudehelpdesk.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten