KPN: twee miljoen excuses in advertentie

KPN biedt ‘twee miljoen maal' excuses aan voor het blokkeren van de mail-accounts van zijn twee miljoen gebruikers. De mail was geblokkeerd gedurende twee dagen, vanwege het uitlekken van accountgegevens van 500 KPN-klanten.

KPN maakt deze excuses in een advertentie in de Telegraaf en het Financieel Dagblad. Het bedrijf verontschuldigd zich voor de overlast die het heeft veroorzaakt. De veligheid van de gegevens staat hierbij voorop. Achteraf blijken de gelekte gegevens niet afkomstig van KPN zelf. Uit voorzorg blokkeerde KPN de toegang tot e-mail van zijn klanten. In de loop van zaterdag kwam de e-maildienst weer beschikbaar. Een groot aantal klanten hebben op aanraden van KPN hun wachtwoord al gewijzigd.

Telecomwaakhond Opta gaat onderzoeken KPN zijn verplichtingen heeft verzaakt. Volgens KPN was de beveiliging van de systemen inderdaad niet optimaal. Hackers kregen toegang doordat deservers verouderd software draaien. De werkelijke omvang van de kraak, die al eind januari plaatsvond, is nog steeds onduidelijk. KPN zegt toe lering te trekken uit deze gebeurtenis en maatregelen te nemen om de dienstverlening veiliger te maken.

KPN werkt ook aan de mogelijkheid om geleden schade te melden. Alle klanten die denken dat zij directe financiële schade hebben geleden door het uitvallen van de e-mail, kunnen dit vanaf maandagmiddag kenbaar maken via een speciaal formulier op KPN.com.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten