Klachten over webwinkels nemen toe

Voor het eerst is het aantal klachten over webwinkels groter dan over fysieke winkels. Zo blijkt uit een rapportage van Consuwijzer.

Het informatieloket voor consumenten van het Ministerie van Economische zaken, Consuwijzer, rapporteert dat het aantal meldingen over webwinkels (53 %) het aantal meldingen over normale winkels (47%) net overstijgt. De hoeveelheid klachten over fysiek winkels zijn redelijk stabiel. Het aantal klachten over webwinkels zijn in het eerste halfjaar van 2012 met 25% gestegen.

De klachten over webwinkels gaan met name over niet of te laat bezorgde producten, over garantie en ondeugdelijke producten en over rekeningen en betalen. Bij fysieke winkels gaan de klachten vooral over garantie en ondeugdelijke producten en diensten.

Tip voor webwinkelen

Consuwijzer adviseert om bij het online winkelen voor aankoop de naam van de website te googlen en te kijken of er klachten te vinden zijn over de website. Als er op een forum veel klachten voorkomen over een webwinkel is het de vraag of je bij die webshop moet kopen. Met het document Online Shopscan geeft Consuwijzer een richtlijn waarop te letten bij het online winkelen.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten