Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

iPad verslaat netbooks en notebooks

Apple deelt de pc-industrie wederom een forse tik uit. Het marktaandeel van MacBooks en iPad is bij elkaar opgeteld inmiddels 22,6 procent. Hiermee heeft de fabrikant een bijna tweemaal zo hoog marktaandeel als de nummer twee, HP.

Uit de cijfers van DisplaySearch, die de verkopen van tablets, netbooks en notebooks meet, blijkt dat Apple in Q1 2012 maar liefst 3,6 miljoen MacBooks en 13,6 miljoen iPads heeft verkocht. Dit zorgt voor een marktaandeel van 22,6 procent voor mobiele computers. Apple heeft daarmee een riante voorsprong op HP, die met 11,6 procent marktaandeel volgt. Op de derde plek staat Acer (9 procent), Lenovo bezet een vierde plek (7,7 procent) en vooral Dell ziet zijn marktaandeel langzaam wegglijden en staat nu op een vijfde plek (7,3 procent).

iPad verslaat netbooks

Stond Asus eerder nog in de top 5, inmiddels ziet dit bedrijf zich aan alle kanten ingehaald. Asus heeft altijd zwaar ingezet op netbooks, die sinds het succes van de iPad uit de gratie lijken. Het bedrijf richt zich nu wel sterker op tablets, met de Eee Pad-serie, maar haalt hier slechts een marktaandeel van 2,3 procent. Asus moet zich in de tabletmarkt laten voorgaan door Amazon (4 procent), Samsung (7,5 procent) en Apple (62,8 procent).

HP leidt in notebooks

Worden tablets buitenwege gehouden, dan is HP nog marktleider op notebook/netbooks met 16,2 procent marktaandeel. Acer, Lenovo en Dell volgen. Vooral Lenovo presteert boven verwachting: het is de snelste groeier in de lijst, al tien kwartalen lang. De Chinese fabrikant richtte zich in Europa tot voor kort voornamelijk op de zakelijke markt, maar wil nu ook de consumentenmarkt veroveren. In China is het bedrijf al de één na grootste tabletleverancier; qua pc-verkopen is Lenovo zelfs de grootste.

Windows 8

Dell probeert zijn matige resultaten te verdedigen door te wijzen naar Windows 8, dat volgens deze fabrikant een forse impuls zal geven aan de verkoop van Dell's touch-oplossingen. Topman Michael Dell weet niet te vertellen of consumenten en masse voor pc's, laptops of tablets zullen gaan met Windows 8. Wel zijn laptops en pc's met een aanraakgevoelig scherm een stuk duurder dan de huidige modellen, waardoor Dell denkt meer winst te kunnen maken.

Bron: Webwereld

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Tablets

Tags: Netbooks, Notebooks, Dell, Lenovo

Nieuws headlines

Laatste reactie