Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Informatie op tweede tv-scherm live geautomatiseerd

Bij tv-programma's wordt wel gebruik gemaakt van zogenaamd tweede scherm waarbij extra informatie wordt gegeven op de tablet, smartphone of notebook. Dit kostte tot nu toe redactionele inzet van de programmamakers, maar de UvA heeft een zoekmachine ontwikkeld die dit automatisch kan met behulp van de ondertiteling via teletekst.

Onder leiding van professor Maarten de Rijke van de Universiteit van Amsterdam is een zoekmachine ontwikkeld die relevante informatie bij televisieprogramma's kan opzoeken. De zoekmachine analyseert de live-ondertiteling via teletekst, selecteert kernwoorden en zoekt daar de relevante informatie bij, schrijft Spreekbuis.

De zoekmachine kijkt ook naar de context waarin iets wordt gezegd. Zo kan van een kernwoord worden bepaald of deze interessant genoeg is om informatie bij te zoeken. Daan Odijk, promovendus van De Rijke geeft hierbij een voorbeeld:  “De naam Johan Cruijff valt bijvoorbeeld in één zin met woorden zoals Spanje, Barcelona, Arena, De Telegraaf, column en granaat. Dan filtert de zoekmachine het woord granaat eruit, omdat dat waarschijnlijk geen verband houdt met de rest. Daar zoekt de software dus geen links bij”.

De wetenschappers hebben de zoekmachine getest op fragmenten uit De Wereld Draait Door (DWDD). Het systeem produceerde volgens de wetenschappers daarbij gemiddeld drie zinvolle links per minuut. Dat zou een knappe prestatie zijn, gezien de ongelooflijke snelheid waarin DWDD actuele onderwerpen afhandelt.

Social video player
De VARA wil deze zoekmachine integreren in een nieuwe mediaplayer. Rutger Verhoeven en Bastiaan Rademakers van de afdeling Nieuwe Media overwegen om deze techniek te lanceren bij het actualiteitenprogramma Pauw & Witteman. De mediaplayer wordt door de VARA een social video player genoemd. Deze kan live extra informatie geven of opslaan om later te bekijken. De kijker kan dit ook delen via sociale media of chatten met andere kijkers. Dit kan met een heleboel mensen tegelijk of met een select groepje vrienden.

Spraakherkenning
Het is ook mogelijk om spraakherkenning te gebruiken, maar hier zitten nog wat haken en ogen aan. Een slordige spreker, iemand met een accent of een heftig debat met veel sprekers leveren nog fouten op. Beeld en Geluid heeft een eigen systeem voor spraakherkenning ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Twente. Dit wordt gebruikt om het audioarchief van het Radio 1 Journaal te ontsluiten. Het systeem zet de spraak om in tekst, zodat de uitzendingen in het archief doorzoekbaar zijn.

Bron: Spreekbuis

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Streaming media

Tags: televisie, mediaplayers

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie