Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

HP: 'Inkt-gate' wordt niet opgelost met firmware-update'

HP-printers krijgen toch geen firmware-update om inktcartridges van derden weer toe te staan. De printermaker spreekt eerdere meldingen van zijn helpdesk tegen, en zegt nu dat de inmiddels beruchte situatie rondom de custom cartridges zo bedoeld is.

Dat laat HP weten aan PCM. Het gaat om de situatie waarbij HP-printers plotseling geen printopdrachten meer vervullen als er inktcartridges van andere partijen dan HP zelf worden gebruikt. Diverse modellen, met name zakelijke printers van HP, worden geblokkeerd door hun eigen firmware wanneer dat gebeurt.
 

Geen bug, niet terugdraaien

Aanvankelijk leek het erop dat de HP-printers geen huismerk-inkt meer accepteren, en dat de oorzaak een bug zou zijn. HP bevestigt tegenover PCM dat dit niet het geval is. Het is geen bug maar een bewuste, voorbereide actie. “In 2015 is HP begonnen met de implementatie van updates aan de firmware gerelateerd aan de security chip in de HP OfficeJet, OfficeJet Pro en OfficeJet Pro X printers, die de veilige communicatie tussen cartridge en printer onderhoudt.”

Getroffen gebruikers werden door de helpdesk van HP aanvankelijk geïnformeerd dat het een fout was bij een nieuw doorgevoerde update voor de printerfirmware. Daarbij is aan klanten ook toegezegd dat deze fout zal worden teruggedraaid. Dat is echter niet het geval. De informatie die de HP-helpdesk aan klanten heeft verstrekt, is onjuist, zo verklaart de woordvoerder van het printer- en pc-bedrijf. De helpdesk is volgens hem inmiddels voorzien van de juiste informatie.
 

Tijdbom

Dat lijkt te bevestigen wat 123inkt eerder deze week zei. De onlinewinkel merkte eerder deze week al op dat printers die vanaf 13 september ineens non-HP cartridges weigerden net daarvoor een firmware-update hebben gekregen. “De diverse printertypes waarbij het probleem speelt hebben voor het laatst op 22 maart 2016 een firmware-update gehad (met firmware die al ontwikkeld was in 2015)”, alds 123inkt in een persbericht afgelopen week.

“Ook de testprinters uit de opslag van 123inkt die geen netwerktoegang hadden, en dus niet konden updaten, vertonen het probleem. Sterker nog, ook printers met oudere firmware-versies vertonen het probleem sinds 13 september.” HP’s woordvoerder bevestigt dit: “In veel gevallen waren deze veranderingen voorgeïnstalleerd in de HP-printer en in sommige gevallen geïnstalleerd als onderdeel van de printer firmware-update.” Dit installeren zou ook op afstand zijn uitgevoerd.
 

Bescherming

De weigering van non-HP producten betreft overigens de inktcartridge zelf en de aansturings-chip daarin, maar niet de gebruikte inkt. HP verklaart: “Deze printers werken overigens nog steeds met ‘refilled’ ofwel ‘remanufactured’ cartridges die beschikken over een originele HP securitychip. Andere cartridges werken mogelijkerwijs niet.” HP zgt dat het gaat om 'veiligheidsaanpassingen' die nodig zijn 'om zijn innovaties en intellectuele eigendom te beschermen'.

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, Slimmer Printen

Tags: Firmware, drm, cartridge, HP, Printer, inktcartridge

Nieuws headlines

Laatste reactie