Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Hoe smartphones zelfrijdende auto's op weg helpen

zelfrijdende auto's

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Lees verder op pagina 2
Als gebruiker kun je maar beter niet je auto en je smartphone met elkaar combineren – daardoor ontstaan vooral gevaarlijke situaties op de weg. De ontwikkeling richting de zelfrijdende auto's wordt echter voor een groot deel mogelijk gemaakt door technologie uit de wereld van computers en mobiele telefonie. Hoe zit dat precies?

Elektronische apparatuur is al tientallen jaren niet meer weg te denken uit de auto. In het gros van de modellen op de Europese weg treft je tegenwoordig de meest uiteenlopende zaken aan: van een audio-installatie tot een navigatiesysteem, maar natuurlijk ook elektronische boordcomputer (ECU) – de 'hersenen' van elke auto – en een steeds groter worden keur aan assistentiesystemen, die je helpen om de auto netjes op de weg te houden.

Diverse elektronica faciliteren op verschillende manieren ons leven onderweg, net zoals onze mobiele telefoon dat tegenwoordig eigenlijk ook doet in vrijwel elke denkbare situatie. Met name de laatste jaren kruipen de ontwikkelingen in de auto-industrie en die van de mobiele apparatuur steeds dichter tegen elkaar aan. Dat gaat een stuk verder dan slechts de koppeling van je telefoon met de auto om handsfree te kunnen bellen, muziek af te spelen en je apparaat op de laden.

Nu al volgen de mogelijkheden om je auto en je telefoon nauw met elkaar samen te laten werken elkaar in rap tempo op. Denk bijvoorbeeld aan Carplay en Android Auto, de systemen van de respectievelijk Apple en Google om je smartphone te koppelen aan je vervoersmiddel voor de meest complete informatie-overdracht tot nu toe: niet alleen bellen en muziek beluisteren, maar ook berichten versturen en navigeren, bijvoorbeeld.

De andere kant op werkt het trouwens ook al: automerken zoals BMW, Volkswagen en Volvo geven je al de beschikking over apps voor je telefoon om onder meer informatie over je auto af te lezen, instellingen te veranderen en 'm zelfs op afstand te ver- en ontgrendelen. Het laatstgenoemde automerk heeft zelfs plannen om de autosleutel zoals we die nu nog kennen geheel te vervangen door een app met Bluetooth-functionaliteit.

'Domme' auto slim maken

Mocht je overigens niet over een zeer recent model van bijvoorbeeld BMW, Volkswagen of Volvo beschikken, dan zijn er ook al mogelijkheden om een auto zelf 'slimmer' te maken met randapparatuur. Zo is er een dongel verkrijgbaar, zoals de zogeheten Automatic, die je aansluit op de ingang voor on-board diagnostics, oftewel OBD-poort – die in onderhoudsgarages gebruikt wordt om de boordcomputer van een auto uit te lezen. Zo kun je 'm koppelen aan je smartphone en diverse gegevens over je auto bijhouden, waaronder het verbruik en eventuele technische problemen.

Het is zelfs mogelijk om commando's te programmeren waardoor je auto 'praat' met je huis: de garagedeur kan zo bijvoorbeeld automatisch geopend of gesloten worden als je aankomt of wegrijdt. En om ook nog de veiligheid te verhogen, kan de Automatic zelfs automatisch een noodsignaal sturen bij een ongeval, waarbij de ingebouwde gps zorgt voor de locatiebepaling.

In werkelijkheid is zo'n apparaatje misschien vooral voorbehouden aan fanatieke knutselgekken, al biedt 'ie wel een boel features die steeds meer gemeengoed worden in productieauto's. Zo heeft het Europese Parlement al een tijd geleden besloten dat alle nieuwe modellen vanaf maart 2018 verplicht fabriek-af moeten beschikken over een eCall-noodsysteem, dat automatisch de hulpdiensten waarschuwt bij een ongeval.

Auto's in de luxere segmenten beschikken al enige jaren over eCall, modellen in beter betaalbare klassen volgen sinds korte tijd. In sommige auto-interieurs is deze feature al terug te vinden aan de hand van een rood knopje in de buurt van de bestuurdersstoel, vaak in het dashboard of het plafond.

zelfrijdende auto's

Virtuele cockpit

Er zal trouwens de komende jaren nog een hoop veranderen aan 'de werkplek', zoals de positie achter het stuur wel eens genoemd wordt in autojargon. Zo introduceerde Audi vorig jaar de Virtual Cockpit, waarbij het instrumentarium achter het stuurwiel louter bestaat uit een scherm – geen analoge meters. Afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder kunnen deze wel (digitaal) weergegeven worden, vaak gecombineerd met andere informatie. Een dynamische weergave van de wegenkaart voor navigatie is meestal dominant. Verschillende andere automerken werken ook al met volledige digitale displays in het dashboard, waardoor 'klokken' steeds meer tot het verleden behoren.

In de nabije toekomt zet die ontwikkeling flink door, als het aan LG ligt. Onlangs toonde de elektronicagigant diverse grote flexibele displays, waaronder een 18-inch oled-scherm dat opgerold kan worden als een krant. Een variant op deze technologie zal zijn weg vinden naar diverse automodellen: door de flexibiliteit van de schermen zijn ze gemakkelijk te verwerken in de vaak ronde, glooiende vormen van een dashboard. Deze buigbare displays zijn van een soort plastic gemaakt en hebben als bijkomend voordeel dat ze langer meegaan dan reguliere lcd-schermen én minder gevaarlijk zijn wanneer de auto een ongeluk meemaakt.

Drive PX 2

Al die parameters, van extra sensoren tot uitgebreidere weergaven, moeten met elkaar kunnen praten. Daar houdt onder meer Qualcomm, de internationale marktleider in de ontwikkeling van processoren voor mobiele connectiviteit, zich nadrukkelijk mee bezig. De Amerikaanse elektronicagigant werkt wel al een tijd samen met onder meer Audi en Mercedes-Benz om diverse systemen steeds beter met elkaar te laten praten – van processoren tot modems, bluetooth-chipsets en en zelfs technologie om (deels) elektrische auto's via inductie draadloos te kunnen opladen.

Met het oog op de toekomst is er echter nog veel meer rekenkracht nodig om deze systemen te kunnen blijven doorontwikkeling. Daar komt Nvidia om de hoek kijken. Het bedrijf ontwikkelt al enige tijd subsystemen voor auto's en onthulde onlangs zelfs een 'supercomputer' voor gebruik in automodellen: deze zogenaamde Drive PX 2 moet elke seconde 24 triljoen berekeningen kunnen uitvoeren.

Niet slecht voor een unit ter formaat van een lunchtrommel, die volgens Nvidia de rekenkracht heeft van 150 MacBooks Pro. Zo moet er voldoende capaciteit zijn om twaalf camera's, laser-, radar- en ultrasonische sensoren allemaal met elkaar te laten praten én die informatie de buitenwereld in te kunnen sturen.

zelfrijdende auto's

Al die rekenkracht is van essentieel belang om het grote streven van de internationale auto-industrie te kunnen verwezenlijken: de zelfrijdende auto. Door een combinatie van hulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrole (dat de snelheid automatisch aanpast aan voor- en achterliggers) en de rijbaan-assistent (waardoor de auto in de juiste rijbaan blijft) is het voor veel moderne productieauto's al mogelijk om nagenoeg autonoom over de snelweg te rijden.

Met de nieuwste technieken is het zelfs mogelijk om een auto zonder menselijk ingrijpen een ander voertuig te laten inhalen. Ook kunnen sommige modellen op zichzelf al stapvoets van hun parkeerplek naar bijvoorbeeld de voordeur van een gebouw rijden, terwijl automatisch inparkeren een feature is die nota bene enkele jaren geleden al geïntroduceerd werd en onderhand haast gemeengoed is op enigszins luxueus uitgeruste modellen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws

Tags: Zelfrijdende Auto, Verkeer, Rijden, Automatisch, robot, smartphone

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie