Hoe Philips en Gibson innoveren met geluid

Onlangs kregen we op de redactie een uitnodiging van Philips om een bezoek te brengen aan hun Innovations Lab in Leuven. Als tech-fanaten konden we dit natuurlijk niet afslaan. In dit artikel lees je een kort verslag van ons bezoek aan het Gibson Innovations Lab.

Merken

De audio-afdeling van Philips is onderdeel van Gibson Innovations, het bedrijf achter het bekende gitaarmerk. De ambitie van Gibson Innovations is om voorop te lopen in de wereld van muziek lifestyle. Om dit te bereiken heeft Gibson Innovations een aantal interessante bedrijven in handen op het gebied van muziek maken, muziek laten horen en muziek beleven.

Media has no description

© PXimport

De merken Philips, Philips Fidelio, Gibson en Onkyo zijn de belangrijkste merken binnen Gibson Innovations. Het doel van Innovation Lab Leuven is om innovatieve oplossingen te bedenken op vraagstukken rondom de behoefte van de consument, de zakelijke en strategische richting van het bedrijf en technologische trends op het gebied van audio, home cinema & video, koptelefoons en smart audio.

Internet of Things

Het bezoek begon met een korte workshop rondom smart audio. Stefan Hendricx, System Architect Connectivity & Audio, gaf aan dat Philips zich momenteel richt op de connectie tussen audio en Internet of Things. Van audio die de inwoner van een huis volgt naar elke kamer die hij of zij betreedt, tot een sensor op de wekker die de muziek afstelt op het weerbericht. Producten zijn steeds vaker gericht op het individu en er wordt ook van producten verwacht dat ze zich aan kunnen passen aan de wensen van de consument.

Lees ook: De grootste veiligheidsrisico's: Is IoT veilig?

Reusens wil dit ook terugzien in de producten van Philips. “Waar vroeger iedereen naar dezelfde afspeellijst luisterde op de radio, krijgt iedere gebruiker dankzij diensten als Spotify een volledig gepersonaliseerde afspeellijst. De doelgroep is het individu en deze trend ziet Philips ook.”, aldus Reusens.

Media has no description

© PXimport

Om de producten rondom deze trend verder te ontwikkelen, heeft Philips een volledige woning ingericht in het Innovations Lab. Met behulp van sensoren en heel wat elektronica, heeft Philips de woning volledig kunnen automatiseren. Ga je op de stoel zitten? Dan gaat de televisie aan. Selecteer je vervolgens een film? Dan dimmen de lichten automatisch. Sta je op? Dan wordt de film gepauzeerd. Het was werkelijk bijzonder om te zien in hoeverre een huis van de toekomst al kan worden gevisualiseerd.

Media has no description

© PXimport

Akoestiek

Benoit Burette, Sound & Acoustics Architect Audio, gaf ons in een akoestisch verbeterde ruimte een workshop over hoe speakers worden test. Gibson Innovations heeft enkele jaren geleden de Philips Golden Ear Challenge ontworpen. Met deze test kunnen gebruikers een aantal toetsen afleggen om aan te geven of ze het verschil horen in steeds kleiner wordende aanpassingen in het geluid dat ze horen. Gebruikers beginnen bij de Bronze Ear Challenge, en na het succesvol afronden van de Golden Ear Challengde, mogen ze deelnemen aan het testpanel van Gibson Innovations.

Als Philips een nieuw product ontwerpt, vergelijken ze dat met de bestverkochte en best klinkende concurrent. Dit zijn niet altijd dezelfde producten, waardoor er ook testsessies zijn met drie producten. Pas als het product van Philips beter klinkt dan de bestverkochte- en best klinkende concurrent in hetzelfde segment, keurt Philips het goed.

Media has no description

© PXimport

Om te laten zien hoe Philips met muziek experimenteert, nam Benoit ons mee naar een geluidsloze kamer. In zo’n ruimte is het zo stil, dat je je eigen organen kan horen. Na een tijdje wordt je je heel bewust van je eigen hartslag. Gelukkig was Benoit er om ons daarvan af te leiden met een experiment. Zo’n geluidloze ruimte is namelijk ideaal om te meten hoe direct het geluid van een speaker is richting de luisteraar. Door de speciale wanden kan het geluid niet weerkaatsen richting je oor, waardoor je alleen het geluid van de speaker hoort.

Dolby Atmos

Na deze bijzondere ervaring kregen we van Roel Reusens, System Architect Home Cinema, een workshop omtrent de samenwerking van Philips met Dolby Atmos. Dit resulteerde in de Philips Fidelio B8 soundbar. Volgens Reusens “was het niet makkelijk om de soundbar te maken, omdat het geluid naar boven moet worden gestuurd”.

Media has no description

© PXimport

In de eerste instantie werden er muurtjes voor het geluid gezet, maar al gauw kwamen de onderzoekers erachter dat het geluid in zo’n geval ook naar achteren werd gestuurd. “We moesten toen plotseling ook rekening gaan houden met geluid dat naar achteren wordt gestuurd, door het plaatsen van zo’n muurtje”, aldus Reusens.

Koptelefoons

In een aparte ruimte werden de koptelefoons ontworpen. Aymeric Devergie en Wil Wagenaars, Sound & Acoustics Engineers voor de afdeling koptelefoons, gaven ons inzicht in de ontwikkelingen en uitdagen op het gebied van koptelefoons. Een belangrijk onderdeel van deze ruimte was een laser waarmee de bewegingen van de kleine speaker, of conus, in de koptelefoon worden gemeten.

Media has no description

© PXimport

Bij het ontwerp van zo’n conus en de bewegingen die worden gemaakt, moeten de ontwerpers rekening houden met de hoeveelheid ruimte die beschikbaar wordt gesteld. “We waren bijvoorbeeld gewend om zo’n 15cc aan ruimte te gebruiken voor een goede geluidsweergave, maar voor compactere modellen moeten we dezelfde ervaring in een ruimte van 10cc zien te krijgen.”, aldus Devergie.

Media has no description

© PXimport

Andere ontwikkelingen in de wereld van koptelefoons bevinden zich in het in-ear segment. “Van oorsprong waren de kleine speakertjes bij de in-ear koptelefoons rond”, vertelt Wagenaars, “maar na een uitgebreid onderzoek onder gebruikers hebben we deze ovaal gemaakt”. Deze vorm zou beter passen in de oorschelp, aangezien de binnenkant van het menselijk oor eveneens ovaal is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten