}
abonneren

Hoe kinderen leren programmeren in de Makerklas

kinderen leren programmeren

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Lees verder op de volgende pagina

De Makerklas is geen 'klas' in de traditionele betekenis van het woord. Het is ook geen verplicht lesonderdeel, maar een 'maatwerkuur', een facultatieve lesvorm waarin leerlingen van de school extra punten kunnen verdienen met lessen naast hun gewone roosters. De Makerklas vindt dan ook plaats op maandag aan het eind van de middag. "Sommige leerlingen komen echter ook na die tijd binnen, omdat ze verder willen met hun project." Soms worstelt hij met die vrijheid, erkent hij. "Het is zoeken naar een gulden middenweg, want de kinderen helemaal alleen laten lukt ook niet altijd."

Crützen staat niet voor de klas als een meester die zijn riedeltje opleest tot de tijd op is, in ieder geval niet bij de Makerklas. "Dat heb ik wel een tijdje geprobeerd", vertelt Crützen. "In het begin begon ik met echte lessen. Dan ging ik in week één alles uitleggen over Scratch, het programmeerprogramma voor bijvoorbeeld Raspberry Pi's. Daar gingen we die week dan mee aan de slag. De week daarna ging ik door met Tinkercat, de week daarop weer met iets anders."

Uiteindelijk werkte dat niet helemaal, zegt Crützen, al vindt hij het soms nog lastig om de juiste balans te vinden. Het doel is volgens hem om de leerlingen de ruimte te bieden om zelf te bedenken wat ze willen maken. "Soms weet je alleen niet wat dat is. Sommige leerlingen komen er na een tijdje achter dat programmeren niks voor hen is en dat ze liever met robots of 3D-printers bezig zijn. Maar het kan ook zijn dat je er helemaal nooit achter komt. Ik moet ze daarvoor weten te inspireren."

Programmeerkits

Om dat te doen heeft Crützen verschillende programmeerkits gekocht, kleine doosjes vol Arduino's en Raspberry Pi's, inclusief instructieboekjes en alle bijbehorende kabels en knopjes. Zo heeft hij veel Raspberry Pi's, een Micro:Bit, en de bekende Arduino starterkits. Ook staat er veel Lego in het lokaal. Veel van de kits die Crützen gebruikt zijn speciaal gemaakt voor kinderen, of jongeren die willen leren programmeren.

Ze hebben vaak een simpele, intuïtieve interface waarmee je direct resultaat ziet. Crützen: "Scratch is zo'n programma. Dat draait weliswaar om code, maar heeft daar een duidelijke 'What You See Is What You Get'-editor bij zodat je meteen ziet wat er gebeurt met je script." Dat is volgens Crützen een goede manier om het te leren – en hij kan het weten, als informaticadocent die veel met code bezig is. "Het doel is niet om kinderen te leren programmeren, maar om ze de ruimte te geven dat zelf te leren."

kinderen leren programmeren

In het speciale aanbouwlokaal naast het technieklokaal dat Crützen voor zijn klas heeft geclaimd installeren twee leerlingen een grote trekveer op een robot van plexiglas en metalen strips. Lourens en Luuk werken samen aan een robot die ballen kan oprapen en weer kan lanceren.

De robot moet in mei meedoen aan de FIRST Tech Challenge, een wedstrijd waarbij leerlingen van middelbare scholen uit heel Nederland in Eindhoven bij elkaar komen om verschillende taken uit te voeren. Tijdens de wedstrijd moet de robot onder andere een obstakelkoers kunnen afleggen, ballen kunnen oprapen, en die ook weer weg kunnen schieten.

FIRST Tech Challenge

Het tweetal heeft een duidelijke taakverdeling: Luuk is vooral met de robot zelf bezig. Hij loopt af en toe naar een boormachine om een gat in een stuk plexiglas te maken, en schroeft alle motoren en opzetstukken op de robot. Lourens is juist weer van het programmeren. Dat doet hij al sinds hij jong is, vertelt hij. Crützen: "Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer aanleg voor programmeren, anderen weer voor het fysieke bouwen van apparaten."

De truc is om uit te vinden waar je goed in bent en hoe je een goed team kunt bouwen. Het FIRST Tech Challenge-team heeft bijvoorbeeld veel geleerd van vorig jaar, toen Luuk en Lourens ook meededen aan de wedstrijd. "Ons team was toen veel te groot, dus dit jaar werken we met veel minder mensen." Het is ook belangrijk keuzes te maken, iets wat Luuk en Lourens goed doorhebben.

"Je kunt tijdens zo'n wedstrijd niet alle onderdelen halen. Tijdens het bouwen kun je geen robot bouwen die álles kan, dus je moet keuzes maken. Wat wil je precies maken?" Dat is precies wat Crützen met de Makerklas wil bereiken. "Zelf zien wat je kunt, wat je wilt, en hoe je dat doet, daar gaat het uiteindelijk allemaal om."

Crutzen wil voorlopig nog wel even door met de Makerklas, maar meer leerlingen passen er niet bij. Meer apparatuur en starterkits kan hij echter nog wel gebruiken. Langzaam maar zeker breidt hij het aantal beschikbare tools uit, wanneer er budget is vanuit de schoolleiding. "Uiteindelijk wil ik dat de Makerklas een soort mediatheek van hardware wordt, waar iedereen altijd terecht kan om zelf te gaan bouwen aan nieuwe dingen. Dat zou het mooist zijn."

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Programmeren

Tags: Raspberry Pi, Programmeren, arduino, koplopers

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Java Developer - CGI