}
abonneren

Hoe Google de Play Store stilletjes blijft verbeteren

Google is allang niet meer alleen een zoekmachinegigant, het heeft ook in veel andere industrieën een flinke vinger in de pap. Denk aan Android, dat op vele miljoenen telefoons geïnstalleerd staat. Daar hoort ook onderhoud aan de Play Store bij. Welke ontwikkelingen zijn er de afgelopen tijd op dit gebied?

De Google Play-winkel is de laatste tijd in opspraak gekomen door het spel Fortnite. Maker Epic is boos op Google en Apple omdat beiden de game uit hun appwinkels hebben gehaald. De reden? Epic heeft een betaalsysteem binnen de app, waardoor Google en Apple de 30 procent inkomsten op alle aankopen mislopen. Deze gaan immers dan niet via de betaalsystemen van de appwinkels.

Het is een controversieel onderwerp dat de techwereld in zijn greep houdt en het overschaduwt op dit moment de dingen die Google wel goed doet met zijn Play Store. Er zijn namelijk heel wat zaken verandert in de afgelopen tijd. Het meest opvallende zijn de aanpassingen in het beleid van de appwinkel. Deze zijn vooral gericht op het verwijderen van apps die onbetrouwbaar zijn. Bovendien hebben gebruikers meer controle op welke data er wordt gebruikt.

Locatiegegevens en abonnementen

Het belangrijkste aspect binnen die data is die van locatie. Er zijn veel apps die in de achtergrond je locatie bijhouden, maar straks kunnen mensen apps ook voor slechts eenmaal toestemming geven de locatie in te zien. Iets wat niet alleen in het voordeel van dataveiligheid is, maar ook van de batterij van je smartphone. Daarom moeten ontwikkelaars eerst je toestemming hebben om die locatie in de achtergrond te achterhalen.

Ook stort Google zich dit jaar op abonnementen. Je hebt ongetwijfeld ooit meegemaakt dat je een mail kreeg dat Google Play een x bedrag heeft afgeschreven voor een app waarvan je niet eens meer wist dat je hem had. Gelukkig kun je dat in sommige gevallen gemakkelijk terugdraaien. Iets waar Google zich hard voor maakt: zorgen dat mensen niet vastzitten aan abonnementen waar ze niet op zitten te wachten. Daarom moeten ontwikkelaars heel duidelijk laten weten wat precies de kosten van het abonnement zijn en hoe het zit met gratis proefperiodes en betalingsmomenten.

Het effect van de coronapandemie

De pandemie heeft ook invloed gehad op de Play Store, al heb je hier als gebruiker minder last van gehad: het kostte Google meer tijd om apps te reviewen, voor deze online werd geplaatst. Het duurt nu ruim een week voor een app door het reviewproces heen is. Daarnaast heeft het een speciale coronavirus-pagina ingericht zodat gebruikers meer informatie tot hun beschikking hebben en zijn de gratis probeerperiodes van Google Play Pass verlengd.

Tegelijkertijd moet Google ook aanpassingen doorvoeren om dat de Europese Unie dit van hem vraagt. Zo moeten ontwikkelaars minimaal 30 dagen voor een app wordt verwijderd een statement uitgeven over het waarom van het verdwijnen van de app. Daarnaast moet er meer transparantie komen. Ontwikkelaars moeten begrijpelijke taal gebruiken in hun beleid en 15 dagen van tevoren laten weten wanneer er een verandering komt in het beleid.

Het is duidelijk dat de Google Play-store dit jaar vooral druk doende is met anticiperen op de pandemie, maar ook op de regels vanuit de verschillende werelddelen waarin het opereert. Plus, dan is er nog het akkefietje met één van ‘s werelds meest populaire games van dit moment...

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Smartphones

Tags: Android, google

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Technisch Applicatiebeheerder - CGI