abonneren

Hoe Facebook ondanks security-problemen blijft groeien

Facebooks 2018 was niet het beste jaar qua imagoschade. Een enorm Cambridge Analytics-schandaal en dan een half jaar later nog inbreuk op de security, terwijl CEO Mark Zuckerberg geen goed antwoord had voor de problemen. Toch weten nog veel mensen het platform te vinden.

Een slimme manier waarop Facebook aantrekkelijk blijft voor veel mensen, is dat het innoveert zonder al te grote veranderingen te brengen. Zo is de interface van het platform al heel lang hetzelfde op het gebied van kleuren en indeling. Daar is de laatste jaren wel een marktplaats-icoon bijgekomen, en aan Messenger wordt ook nog steeds heel veel toegevoegd. Toch zijn het nooit veranderingen die extreme gevolgen hebben, waardoor gebruikers het niet tegen de borst stuit.

Groepsgevoel

Je kunt op Facebook lid worden van allerlei groepen, of dat nu is om die tweedehands strijkplank nog een nieuw leven te geven bij iemand uit je buurt of dat je bijvoorbeeld lid bent van een groep Volvo-liefhebbers: er zijn allemaal groepen waar je gelijkgestemden kunt vinden. Bij andere social media-platformen kun je wel zoeken naar een bepaalde hashtag, maar daarbij is het moeilijk uit te vinden of iemand ook fan is van hetzelfde als jij, of toevallig die hashtag gebruikte. Het gemeenschapsgevoel op Facebook is door die groepen veel groter.

Er blijven toch een heleboel gebruikers over op Facebook. Zo werden er in oktober 2018 nog 2,2 miljard (actief) gemeten. Dat betekent dat bedrijven Facebook ook blijven inzetten voor advertenties. Er zijn ook niet zo veel social media-platformen die je zo specifiek een bepaalde doelgroep laat aanspreken, waardoor Facebook ook in het bedrijfsleven enorm populair blijft.

Dat Instagram, WhatsApp en Oculus tevens van Facebook zijn, helpt het bedrijf bovendien ook: dit zijn allemaal grote spelers in hun eigen markt. Zeker toen een deal met Snapchat niet lukte, werd duidelijk hoe groot de macht is van Facebook. Zuckerberg maakte het zowel in Instagram als in Facebook mogelijk om “Stories” te maken. Kortom, het bedrijf heeft een heleboel grote social platformen in handen en weet hoe die ingezet moeten worden als er concurrentie op de loer ligt.

Privacy en bescherming

Hoewel de media vorig jaar bol stonden van de negatieve verhalen over de beveiliging en het beleid van Facebook, zijn er uiteindelijk niet zoveel gebruikers weggegaan als werd verwacht. Inmiddels heeft Zuckerberg ook door dat privacy en veiligheid enorm belangrijk is. Vandaar dat WhatsApp, Instagram en Messenger in zekere mate worden samengevoegd en dat er end-to-end encryptie bij de berichten mogelijk wordt, zodat wat privé is, ook privé blijft. Tegelijkertijd heeft de CEO ook gezegd dat hij zich ervan bewust is dat de reputatie van Facebook momenteel niet top is als het gaat om privacy-bescherming.

Volgens sommige bedrijven is die end-to-end encryptie te laat, en daarbij helpen de recent opgedoken berichten over gebruikerswachtwoorden (die in een Word-docje stonden en door alle Facebook-medewerkers konden worden geraadpleegd) niet. Het is ook wel erg laat om dit aan te kondigen nadat een jaar geleden het Cambridge Analytica-schandaal speelde. Er is toen bijvoorbeeld niets gedaan om de gebruikers meer invloed te geven op de privacy. Ook is er nagenoeg niets veranderd in de servicevoorwaarden van Facebook en blijft het een crime om je Facebook-account volledig te verwijderen.

Tot nu toe lijkt het gros van de mensen dat echter minder belangrijk te vinden dan hun sociale contacten en mogelijkheden op het social medium. Dat is niet vreemd. Zolang familieleden en vrienden er nog op te vinden zijn, blijven mensen graag op die manier contact houden. Anderen gebruiken hun account om snel op andere websites te kunnen inloggen, of om aan prijsvragen mee te doen. Ook zijn er groepen waarin bijvoorbeeld interessante carrièrekansen voorbij komen.

Er is natuurlijk nog een andere reden te bedenken waarom hun account nog steeds bestaat - omdat het nog altijd lastig is om te vinden hoe je er vanaf komt.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags: Facebook, Privacy

Laatste Vacatures