Het verdienmodel was wat Microsoft tijdens Build NIET noemde

Microsoft liet redelijk veel zien tijdens ontwikkelaarsconferentie Build, zoals een eigen bot-framework, een grote update voor Windows 10, en nieuwe Hololens-demo's. Maar één belangrijk onderdeel (naast Windows 10 Mobile) bleef onderbelicht: Het verdienmodel van het bedrijf. Waar gaat Microsoft zijn geld mee verdienen? En wat betekent dat voor ons als doorsnee gebruikers?

Microsoft heeft de afgelopen jaren vreemde tijden gehad. Het bedrijf zag zichzelf gepasseerd worden door concurrenten, op mobiele telefoons krijgt het met Windows Mobile maar geen voet aan de grond, en consumenten willen steeds minder betalen voor software. Belangrijker nog is de shift naar mobiele apparaten, en Microsoft weet zich daar tot op de dag van vandaag geen houding aan te geven. Dat levert problemen op, dus is het tijd voor een nieuwe koers.
 

Andere koers

Die koers is er inmiddels, onder strakke maar degelijke leiding van de relatief onbekende Satya Nadella. Maar of die koers ook de meest lucratieve is, is een andere vraag.

Microsofts verdienmodel was ooit erg simpel: Het bedrijf domineerde de desktopmarkt, en dat betekende automatisch een miljardenomzet aan OEM-licenties. Ook had het met Office één van de weinige fatsoenlijke kantoorpakketten in handen, dus ook daar betaalden gebruikers makkelijk voor. Maar helaas voor Microsoft is die tijd voorbij. Desktop worden nauwelijks meer verkocht, en er zijn inmiddels tientallen prima alternatieven voor Office die helemaal gratis zijn én in de cloud werken.
 

Gratis

Windows 10 is gratis; een fundamenteel andere koers voor Microsoft

Onder leiding van Nadella is Microsoft een andere koers ingeslagen, met één wel erg opmerkelijke move: Windows 10 zou een gratis upgrade worden voor iedere bestaande gebruiker. Goed nieuws voor iedere gebruiker!

Dat gratis OS riep echter ook een flink aantal vragen op onder critici, met name over het privacybeleid van Windows 10. De grote hoeveelheden data die werden verzameld zijn "bedoeld om betere resultaten voor te schotelen" en "te ontdekken waar gebruikers tegenaan lopen", maar ook "voor adverteerders".

Het lijkt er niet op dat Microsoft een advertentieboer wordt, zoals Google en Facebook. Hoe het dan wel moet? Daar zijn verschillende ideeën over.
 

Freemium

'Freemium' is daar een belangrijke term in. Microsoft snapt dat gebruikers geen grote hoeveelheden geld meer neertellen voor een stuk software, maar ziet tegelijkertijd wel het grote (financiële) succes van concurrenten als Apple en Google. Die halen met hun App en Play Store bakken geld binnen via microtransacties en app-aankopen, terwijl de rest van het OS gratis is. "Dat kunnen wij ook!" dacht Microsoft.
 

Universal Windows Platform

Eén van Microsofts grootschaligste projecten ooit werd daarom opgezet: UWP, ofwel het 'Universal Windows Platform'. UWP is bedoeld als één onderliggende architectuur voor zowel de desktop als mobiele apparaten, en zelfs voor de Xbox One en de Hololens. Ontwikkelaars kunnen één app ontwikkelen die dan op ieder platform te gebruiken is. Dat betekent dat het erg aantrekkelijk wordt om applicaties voor Windows te ontwikkelen.
 

UWP is vooral voor mobiele apparaten bedoeld

Dat ontwikkelen draait echter wel vooral om mobiele apparaten. Hoe fijn Windows 10 ook mag zijn, het is op de desktop niet per definitie nodig om een Facebook-applicatie te hebben als je ook een browser hebt. UWP is daarom ook vooral bedoeld voor Windows 10 Mobile, waar Microsoft nog steeds veel hoop voor heeft.
 

Geen unaniem belachelijk groot succes

Windows 10 Mobile is echter verre van succesvol. Invloedrijke websites als The Verge hebben het platform al doodverklaard, en met 4,5 miljoen verkochte toestellen per kwartaal en een marktaandeel van minder dan 2% kun je nu ook moeilijk van een succes spreken.

Ook Office blijkt nog steeds niet de cashcow te zijn die Microsoft had gehoopt. Hoewel het abonnementsmodel aantrekkelijk is geprijsd en de basisfuncties gewoon gratis te gebruiken zijn, lijken maar weinig gebruikers warm te lopen voor de betaalde features om online samen te werken met anderen.

Maar als Microsofts nieuwe verdienmodel dan zo onsuccesvol is, wat blijft er dan over? Waar zit het geld dan wel?
 

Bedrijven

Cliché als het is zijn het vooral bedrijven die geld hebben. Bedrijven die nog wel willen betalen voor een goede desktopomgeving met Office, maar ook fabrikanten waarmee Microsoft samenwerkt. Daarom is Microsoft onder Nadella nog een belangrijke andere kant opgeslagen, waarmee Microsoft opener wordt voor concurrenten.
 

Als Microsoft het van bedrijven moet hebben, wat betekent dat dan voor de privacy van gebruikers?

Dat is wel te zien aan de samenwerking met Canonical waardoor je nu Bash-shell kunt gebruiken op Windows 10, en eerder al door SQL Server beschikbaar te maken voor Windows. Ook het openen van een Bot Framework SDK tijdens Build geeft wel aan waar Microsoft zijn prioriteiten heeft liggen: Bedrijven moeten het ecosysteem van Microsoft in. Het moet voor ontwikkelaars aantrekkelijker worden om te coden in Windows, systeembeheerders moeten niet persé naar Linux overstappen om servers te beheren, en fabrikanten moeten hun eigen chatbots kunnen programmeren op Microsofts manier.
 

En de gebruikers dan?

Gebruikers gaan niet meer betalen voor software, bedrijven nog wel. Die willen nog wel betalen voor een goed Office-pakket en clouddienst. Maar wat betekent het dat Microsoft het straks vooral van bedrijven moet hebben? Wat gaat het betekenen voor de privacy van gebruikers, wat gebeurt er met al die data die via Windows 10, Cortana en nu de chat-bots worden verzameld? Dat is maar de vraag, en eentje die nog niet door Microsoft beantwoord is...

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten