Guy Kawasaki: Technische duizendpoot vol leuke quotes

Toenwe op Twitter vroeg om suggesties voor onze rubriek over tech-helden, was Guy Kawasaki een van de kandidaten die naar voren werden geschoven. Een interessante keus, want hij is geen Steve Jobs, Linus Torvalds of Elon Musk. Wat maakt hem dan zo interessant?

Kawasaki was onder meer de succesvolle twitteraar (momenteel 1,44 miljoen volgers) die vertelde dat het oké was om dezelfde tweet meerdere keren per dag te versturen. Daarmee zei hij verschillende tijdzones te bedienen. Bovendien, meende hij, zaten zijn volgers hem echt niet 24 uur per dag te volgen. Als mensen last hadden van zijn herhalingen, moesten ze zich maar afvragen wat nou eigenlijk het probleem was: zijn getweet of hun schermverslaving.

Kawasaki was in 1983 een vroege employé van Apple en was belast met het in de markt zetten van de Macintosh. “Hij was mijn eerste MacEvangelist,” meldt degene die hem voorstelde voor deze rubriek. Hij krijgt online ook de credit voor het uitvinden van het woord ‘evangelist’ in deze context. Dat is meteen al een staaltje effectieve marketing, maar dan marketing van de marketing zelf. Menige propagandist heeft zichzelf sindsdien evangelist genoemd en zijn keiharde verkoopdoelen daarmee gehuld in een waas van heilig vuur.

Kennis van zaken

Zelf heeft Kawasaki zijn activiteiten altijd kunnen relativeren. Over zijn vertrek bij Apple in 1987 vertelde hij: “Ik besloot ermee te stoppen toen ik merkte dat ik begon te luisteren naar mijn eigen hype.” Veel dodelijker kun je niet zijn over je eigen vak.

Daarna heeft hij zich met allerlei aspecten van de technologie beziggehouden. Start-ups kwamen in de mode en hup, Kawasaki was expert op dat gebied en verdiende een goede boterham met adviezen, boeken en lezingen. Amper waren er sociale media of hij wist er alles van en gebruikte ze inderdaad met groot succes, zie zijn aanhang op Twitter. Zijn boeken zijn altijd lezenswaardig en hebben titels waardoor je er direct zin in krijgt: bijvoorbeeld ‘Selling the Dream’, ‘The Art of the Start’ en ‘How to Drive Your Competition Crazy’.

Woordje klaar

Guy Kawasaki is altijd goed voor leuke quotes. Daarom is dit stukje niet compleet zonder een paar van zijn eigenzinnige adviezen voor ict-ondernemers. “Trek je niets aan van de massa. Het publiek is niet altijd wijs.” “Grote bedrijven ontstaan door het beantwoorden van simpele vragen die de wereld veranderen, niet door de wens om rijk te worden.” “Merken worden gebouwd op wat mensen erover zeggen op sociale media. Niet op wat bedrijven over zichzelf zeggen.”

De laatste tijd is Kawasaki in dienst van Canva, een gratis website met instrumenten voor grafisch ontwerp. Een karakteristieke tekst van de man zelf hierover: “De Macintosh democratiseerde computers, Google democratiseerde informatie, eBay handel en op dezelfde manier gaat Canva ontwerp democratiseren.”

Tekst: Herbert Blankesteijn

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten