Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Hoe het nieuwe Google-logo slechts enkele bytes groot kan zijn

Google gaat met zijn nieuwe logo voor eenvoud qua uitstraling en voor minder qua datatransfer. De zes letters van de internetreus kosten nu bytes in plaats van kilobytes.

De opsplitsing van Google in gescheiden bedrijven vallend onder de nieuwe moederorganisatie Alphabet komt ook met een rebranding. Het nieuwe logo van Google is daar direct het meest zichtbare element in. De reacties vanuit pers, designers, analisten én gewone gebruikers zijn uiteenlopend. Sommigen spreken van kinderlijk of zielloos, anderen van licht en luchtig. Dat laatste is hoe dan ook letterlijk het geval: Google bespaart namelijk kilobytes met zijn nieuwe logo.

 

Cirkels, rechthoeken, ankerpunten

Het voorgaande logo van de zoekmachine, ads-reus en internetgigant gebruikt namelijk een complexe variant van een klassiek font met streepjes (serifs). Het 16 jaar oude Google-logo viel alleen met Bézierkrommes te maken en kwam met zijn 100 ankerpunten uit op een bestandsgrootte van zo’n 6 kilobyte, rekent UI-designer Ilya Yakubovich voor. Gecomprimeerd was dit 2 kilobyte. Google zelf spreekt in zijn uitgebreide blogpost van 14 KB.

Deze bestandsgroottes zijn bescheiden in het tijdperk van mobiel internet op 4G-snelheden, maar het nieuwe logo legt de lat veel lager. De eenvoudigere letters zorgen ervoor dat het hele logo valt op te bouwen uit 10 cirkels, 5 rechthoeken en 1 aparte vorm voor de kleine letter g (die dan slechts 7 ankerpunten nodig heeft). Bestandsgrootte: 305 bytes. Na compressie duikt dit nog onder de 200 bytes.

 

Lastenverlichting en nostalgisten

Naast betere zichtbaarheid in kleinere logo-uitvoeringen en op schermen met minder hoge resoluties wil Google met zijn zelfontworpen nieuwe logo bewust rekening houden met krappe bandbreedte. Zo ontziet het de verbindingen van gebruikers in landen met minder goede infrastructuur. De internetreus spreekt hierbij van ‘the next billion’ aan gebruikers die nog niet online zijn. Daarnaast verlicht het kleinere logo mogelijk ook in bescheiden mate Google’s eigen netwerk en servers; dit logo wordt immers wereldwijd elke minuut veel opgevraagd. Overigens is er voor nostalgisten al een Chrome plug-in opgedoken die het oude logo weergeeft.
 

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, Webdevelopment

Tags: rebranding, logo, 2g, google, bytes, 3g, Alphabet, kilobyte, design, 4g

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie