Googles DeepMind-algoritme AlphaGo wint 'Go'-spel

Googles deep learning-software heeft voor het eerst een spelletje 'Go' gewonnen van een mens. Dat is uniek, omdat 'Go' over het algemeen moeilijker en willekeuriger is dan schaken of dammen.

De mijlpaal werd behaald in Seoul, waar een programma genaamd AlphaGo de Koreaanse Go-speler Lee Se-dol versloeg. AlphaGo is een programma van Google, dat is gebaseerd op het deep learning-algoritme DeepMind.
 

Onmogelijk spel

'Go' is een Aziatisch bordspel met witte en zwarte stenen, dat wordt gezien als één van de moeilijkste spellen voor een computer om te leren. Schaken en dammen kunnen grotendeels worden opgelost met brute-force-rekenkracht, door alle mogelijke opties zo snel mogelijk af te gaan. Bij 'Go' kan dat niet, omdat het spel veel strategisch inzicht vereist. Daarvoor moet de computer het spel eerst leren begrijpen.
 

Winnaar

Tijdens de wedstrijd werden 5 spellen gespeeld, waarvan AlphaGo er eentje won. Lee Se-dol is wereldkampioen in het spel, maar moest na 3 uur opgeven. Onderzoekers zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van een algoritme dat 'Go' kan verslaan, maar tot nu toe werd er maar weinig vooruitgang geboekt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten