Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Google's advertentiesysteem volgt je nu nog beter - zo meld je je af

Google heeft zijn voorwaarden gewijzigd en verzamelt via zijn advertentiesysteem nu nog meer informatie over je. Waar de zoekgigant de afgelopen jaren beloofde je persoonlijke en commerciële informatie gescheiden te houden, wordt deze nu samengevoegd. Adverteerders kunnen op deze manier meer persoonlijke advertenties aanbieden. Als je dat niet wilt, kun je je eenvoudig afmelden.

De verandering in Google's voorwaarden is deze zomer doorgevoerd, maar werd deze week pas opgemerkt door privacyblogs. Dat komt omdat Google weinig aandacht besteedde zijn vernieuwde voorwaarden, en bestaande gebruikers enkel een vinkje hoefden te zetten om akkoord te gaan. Bij nieuwe Google-gebruikers is de verandering zelfs stilletjes doorgevoerd omdat hij standaard aanstaat. 

Hoe Google je nu nog beter kan volgen

Als je een Google-account hebt, is de kans groot dat de internetgigant veel over je weet. Wat voor soort filmpjes je graag kijkt (YouTube), waar je woont en regelmatig komt (Maps) en over welke onderwerpen je met wie praat (Hangouts en Gmail). Maar voor Google is het vooral interessant om te weten wat je interesses zijn. Die worden bepaald aan de hand van je internetgedrag. Naar welke woorden je zoekt, welke websites je gebruikt, etc. Al die informatie combineert Google zodat het een profiel van je krijgt. Google hanteerde een scheiding tussen dat profiel en de informatie die adverteerders krijgen. Je interesses en kenmerken waren niet naar jou te herleiden omdat adverteerders je naam niet wisten. Advertenties die je krijgt voorgeschoteld, zijn daarom niet helemaal persoonlijk. 

Daar kan verandering in komen, want Google's gewijzigde voorwaarden maken het mogelijk om jouw (online) advertentieprofiel te koppelen aan je naam. Op die manier wordt het voor adverteerders mogelijk om beter afgestemde advertenties aan te bieden, waardoor Google meer geld verdient. Google's beslissing valt dus te begrijpen maar de kritiek van privacy-organisaties is fel. Ze zijn bang dat de online privacy van Google-gebruikers verdwijnt en vinden het schimmig dat Google de voorwaarden stilletjes heeft ingevoerd. Overigens is het nog onduidelijk of Google de gecombineerde profielen al inzet, of dat op een later moment gebeurt.

Zo meld je je af

Gelukkig biedt Google je de mogelijkheid om je af te melden van het slimmere online volgsysteem. Ga daarvoor naar je 'Activiteitsopties' en zet het vinkje bij 'Web- en app-activiteit' uit. Doe dat ook bij het vinkje 'Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services'. Je (online) advertentieprofiel en naam worden vervolgens niet gekoppeld, waardoor adverteerders voortaan minder persoonlijke advertenties aanbieden.

Bron: Propublica

Geschreven door: Rens Blom op

Category: Nieuws, Security

Tags: advertenties, Adblocker, Privacy, google

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie