'Google Glass is dood' - 4 vragen over de toekomst van de bril

'Google stopt met Google Glass', 'Google Glass doodverklaard', 'R.I.P. Google Glass', was vandaag overal groot en breed te lezen in de media. Maar hoe zit het nou echt met de gekke bril? Is Google Glass echt ten dode opgeschreven?

1. Wat gebeurt er precies?

Google heeft besloten te stoppen met het Explorer-programma. Dat is de eerste fase van het programma waarbij ontwikkelaars, journalisten en andere early adopters de bril konden kopen om te testen. Ontwikkelaars konden het gebruiken om er apps voor te bouwen, journalisten om het apparaat van kritiek te voorzien. De bril kostte 1,500 dollar en was alleen fysiek in Amerika te kopen - Nederlandse fans moesten er dus wel moeite voor doen om het apparaat te bemachtigen.

Google is nu gestopt met het verkopen van de Google Glass. Dat betekent dat er geen nieuwe mensen meer worden toegelaten tot het programma en dat de productie van de brillen stopt. Ook geeft Google geen ondersteuning meer aan mensen met vragen of opmerkingen erover.

Google zegt zelf dat het tijd is voor de volgende stap, en dat het nu alle reacties op het project gaat evalueren om te kijken wat die volgende stap dan wordt.

2. Waar gaan de mensen heen die aan het project werkten?

Google Glass werd ontworpen bij Google X, een divisie van het bedrijf waar in het geheim allerlei nieuwe, futuristische producten worden gemaakt. Daar zijn bijvoorbeeld ook de zelfrijdende auto ontworpen, of de drones en ballonnen waarmee Google wereldwijd internet wil aanbieden. Bij de Google X-divisie kan alles, maar er kan ook van alles mee gebeuren. Zo kan het bedrijf altijd de stekker uit projecten trekken als die te duur zijn, of niet blijken te werken.

Het team achter Glass is nu bij de X-divisie weg, maar wordt niet ontbonden. Integendeel, de medewerkers krijgen juist een promotie, waarbij ze verder gaan werken bij de 'gewone' Google. Daar gaan ze werken voor Tony Fadell, die nu ook de leiding heeft over het programma van Nest (de slimme thermostaat).

3. Wat gaat Google nu met Glass doen?

Dat is nog niet helemaal duidelijk. Het bedrijf merkt in een blogpost op dat het 'de opgedane ervaring' tijdens het Explorer-programma gaat gebruiken om het product door te ontwikkelen. In welke vorm dat gebeurt, of wanneer dat ongeveer klaar moet zijn, daarover zwijgt Google. Waarschijnlijk wil het bedrijf niet meer speculeren wanneer het een consumentenversie van het apparaat klaar heeft, omdat dat in het verleden te vaak loze beloftes zijn gebleken.

Het is moeilijk te speculeren over de toekomst van Glass. De resultaten wezen erop dat de bril vooral interessant was voor bedrijven en voor technici die het apparaat professioneel wisten in te zitten - onlangs startte nog een proef op Schiphol waarbij de bril wordt gebruikt om extra informatie te tonen aan medewerkers. Van de andere kant is Google altijd voornamelijk op consumenten gericht, en heeft Google er het meeste baat bij als veel gebruikers hun notificaties binnenkrijgen op de bril.

4. Stopt Google met de verkoop omdat het geflopt is?

Officieel gezien niet. Volgens Googles eigen verklaring is het de bedoeling dat er de toekomst in wordt gekeken. Het Explorer-programma was altijd bedoeld om feedback te verzamelen over het product en om te kijken of Glass aan zou slaan bij gebruikers.

Glass kreeg na een tijdje veel kritiek te verduren. De bril zou te omslachtig zijn, moeilijk te bedienen, en het apparaat zou weinig toevoegen aan normaal smartphonegebruik. Bovendien hekelden critici het feit dat de bril zo duur was én er bovendien niet uitzag. Nu Google stopt met het programma is het makkelijk te denken dat dat de reden is.

Als Google echt geen heil meer had gezien in de bril, dan was de stekker er wel definitief uitgetrokken. Maar dat gebeurt niet - Google wil juist verder met het project. Het bedrijf ziet dus nog wel ergens heil in een wearable die informatie direct in je gezicht weergeeft, en in potentie is Google Glass ook een handig stuk techniek.

Toch zal de kritiek die Google kreeg heus wel meespelen met de beslissing om te stoppen met het programma. De consument is blijkbaar nog niet klaar voor wearables, zeker niet als ze zo opvallend zijn als de Glass. Ook moeten er genoeg apps beschikbaar zijn die goed werken voor zo'n gadget, en die zijn er op dit moment nog niet.

Misschien dat Google met al die aandachtspunten over een paar jaar wél een bril maakt die we allemaal heel handig vinden. Dat gaat alleen nog wel even duren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten