Google en Facebook komen in actie tegen nepnieuws

Google en Facebook gaan maatregelen nemen tegen sites die nepberichten de wereld in sturen. Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen verschenen veel nepberichten op de sociale mediaplatformen.

Mark Zuckerberg van Facebook heeft afgelopen weekend zijn plannen bekend gemaakt om de strijd aan te gaan tegen nepnieuws. Volgens velen zouden de nepberichten - die zich negatief uitlieten over de presidentskandidaten Trump en Clinton - ervoor gezorgd hebben dat de verkiezingsuitlag beïnvloed werd.

Zuckerberg zei eerder dat slechts 1 procent van de nieuweberichten die op Facebook werden geplaatst, nep waren, en de overige 99 procent authentiek. Hoe Facebook wil gaan controleren of automatisch geposte berichten echt zijn of nep, is niet bekend.

Google gaat ondertussen ook stappen ondernemen. Zo worden zoekresultaten voortaan aangepast en wil het bedrijf de nieuwssectie die bovenaan in de zoekmachine verschijnt bij een zoekopdracht zelfs verwijderen.

Ook wil Google de weergave van het nieuws voor desktopcomputers en mobiele apparaten gelijktrekken. Op desktops worden sommige nieuwsberichten groter weergegeven dan anderen, en dat systeem kan worden misbruikt door websites die nep-nieuwsberichten verspreiden. Een bericht dat meer wordt aangeklikt, krijgt een grotere weergave, terwijl niet wordt gecontroleerd of het nieuws authentiek is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten