Gezeur om elektronica in vliegtuig volgend jaar voorbij

Wie geregeld in een vliegtuig stapt, weet hoe frustrerend het is dat je bij opstijgen en landen alle elektronische apparatuur (inclusief je mobieltje, tablet en zelfs e-reader) moet uitschakelen. Volgens velen is het een onzinnige regel en het lijkt er nu op dat de Federal Aviation Administration zijn beleid gaat aanpassen.

De FAA, die 'gedragsregels' voor de luchtvaart voorschrijft, heeft een langdurig onderzoek naar het gebruik van elektronica in vliegtuigen afgerond en gaat op basis van de uitkomsten van dit onderzoek nieuwe gedragsregels opstellen. De verwachting is dat volgens de nieuwe regels het niet langer verboden is om ebooks te lezen, muziek te luisteren of filmpjes te kijken. Eigenlijk blijft alleen het verbod op elektronische communicatie (gsm, bluetooth en wifi) bij het landen en opstijgen nog van kracht. De nieuwe regels zouden volgend jaar al van kracht kunnen zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat piloten en luchtvaartmaatschappijen over de afgelopen jaren honderden incidenten hebben gemeld, waarbij de verdenking uitgaat naar interferentie door elektronische apparatuur. Uit bestudering van deze incidenten is niet onomstotelijk gebleken dat dergelijke apparatuur het vliegtuiginstrumentarium kan beïnvloeden. Er wordt geschat dat inmidddels meer dan de helft van de passagiers hun smartphone niet uitschakeld of zelfs niet eens in vliegtuigstand zet; tegelijkertijd is er in de afgelopen jaren geen toename geconstateerd van gevaarlijke storingen.

Wel belangrijk is dat apparaten bij het opstijgen en landen geen fysiek risico mogen vormen voor de passagiers. Laptops en zwaardere tablets zouden bij plotseling remmen of versnellen een gevaar kunnen vormen en het gebruik ervan zal vermoedelijk niet toegestaan worden tot het vliegtuig zich daadwerkelijk in de lucht bevindt.

In principe worden de regels van de FAA toegepast op alle luchtvaartmaatschappijen, op alle soorten vliegtuigen. Wel eist de FAA dat alle maatschappijen hun toestellen laten keuren op de toleratie van interferentie. Dat spraakcommunicatie verboden blijft komt doordat deze vorm van communicatie de verbinding tussen vliegtuig en luchtverkeerstoren kan storen.

Bron: New York Times

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten