Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Facebook wil investeren in muziekrechten

Het sociale platform Facebook is bereid om enorme bedragen te betalen aan de grote platenmaatschappijen voor het gebruiken van hun muziek. Hierdoor zou het mogelijk worden voor gebruikers om muziek van deze labels te gebruiken in hun video’s.

Facebook dook al eerder op bij de Grammy’s, waar marketingbazen van het platform in gesprek waren met Universal Music Group, al was het toen nog niet duidelijk wat Facebook met deze rechten wilde doen. In de tussentijd heeft Facebook het videoplatform Watch gelanceerd, waar zowel gebruikers als Facebook zelf video’s kan plaatsen.

Video’s worden een steeds groter onderdeel van Facebook en het platform krijgt steeds vaker klachten van rechthebbenden dat hun muziek onrechtmatig wordt gebruikt in video’s van gebruikers. Facebook gaf eerder aan dat er aan een algoritme gewerkt wordt om onrechtmatig gebruikte muziek in video’s te detecteren. Het ontwerpen van dit algoritme zou echter jaren duren, waardoor Facebook ervoor gekozen heeft om simpelweg de rechten van alle muziek binnen een label af te kopen.

Na het sluiten van een dergelijke deal zou Facebook niet langer video’s hoeven te verwijderen van gebruikers waarin ze onrechtmatig muziek van bijvoorbeeld Universal Music Group gebruiken. Hiermee zou Facebook een eigenschap hebben waarmee ze de strijd kunnen aangaan met YouTube.

Video is de toekomst

Na het verschijnen van de resultaten van het tweede kwartaal meldde CEO Mark Zuckerberg dat video de komende jaren de grootste drijfveer zal worden voor Facebook. Hij liet investeerders weten dat het sociale platform de komende jaren zal blijven investeren in dit mediaformaat, aangezien video in de toekomst volgens Zuckerberg tekst en afbeeldingen volledig zal vervangen.

Facebook wil zich richten op de gebruiker, en niet op de desbetreffende artiest. De focus zal dan ook niet liggen op professionele muziekvideo’s, maar op video’s die door gebruikers zelf worden geüpload.

Groei

De investering van Facebook is goed nieuws voor de muziekindustrie, die al profiteert van de groeiende vraag naar on-demand streamingdiensten als Spotify, TIDAL en Apple Music. Volgens The International Federation of the Phongraphic Industry groeide de wereldwijde verkoop van muziek in 2016 met 5,9%. Universal Music Group, de grootste muziekmaatschappij ter wereld, zag een groei van 15,5% in de verkoop van muziek in het meest recente fiscale kwartaal. Warner Music Group, de nummer drie in de lijst van grootste muzieklabels, zag een groei van 15%.

Facebook vs. YouTube

Voor platenmaatschappijen zou Facebook iets kunnen bieden waar de labels al jaren naar vissen bij YouTube: een goeie deal. Vooralsnog moeten rechthebbenden van muziek zelf op zoek naar video’s waarin hun muziek onrechtmatig wordt gebruikt. Tegelijkertijd keert YouTube in de ogen van labels te weinig uit aan de artiesten die zelf hun muziek op YouTube plaatsen.

De kans is klein dat gebruikers ooit zullen stoppen met het onrechtmatig gebruiken van muziek in video’s, waardoor een deal zoals Facebook die aanbiedt als muziek in de oren klinkt voor labels. Ook zou het druk kunnen zetten op YouTube om ook een dergelijke overeenkomst te sluiten met platenmaatschappijen.

Geschreven door: Lub Snoek op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags: Facebook, Muziek, social media, rechten, Kopen, Universal Music Group

Nieuws headlines

Laatste reactie