Facebook wil hashtags voor advertentieverkoop

Al meer dan vijf jaar kunnen Twittergebruikers hun berichten taggen met de hashtag (#). Facebook wil deze hashtag ook gaan inzetten voor het taggen van berichten, zodat gebruikers langer blijven ingelogd.

De hashtag is voor Twitter in de afgelopen jaren welhaast een icoon geworden. Via dit symbool communiceren Twitter-gebruikers over een actueel onderwerp. De berichten worden daarbij via de hashtag gebundeld. Grote bedrijven als Coca Cola gebruiken de hashtag vaak als instrument bij advertentiecampagnes. De tag wordt veel gebruikt in onder andere tv-commercials. Facebook wil dit icoon nu gaan gebruiken voor het taggen van de groepsconversaties die op dit sociale netwerk plaatsvinden. The Wallstreet Journal heeft deze informatie van anonieme bronnen.

Deze feature zal nog niet onmiddellijk worden doorgevoerd door Facebook. Het is niet bekend wanneer het sociale netwerk ondersteuning voor dit middel zal bieden, het zou de hashtag nu testen. Gebruikers van Facebook zouden hiermee alle berichten over een bepaald onderwerp of evenement kunnen ophalen en worden getriggerd om deel te nemen aan een discussie. Voor Facebook is geen nieuwe techniek. Het kan leentjebuur spelen bij zijn dochterbedrijf Instagram, dat de hashtag nu al ondersteunt. Bij Instagram kunnen gebruikers hun foto's sorteren met behulp van dit symbool.

Facebook heeft afgelopen jaar 4,3 miljard dollar omzet behaald uit de verkoop van advertenties. Twitter is veel kleiner dan Facebook. Voor dit jaar wordt voor de miniblogsite een omzet verwacht van rond een half miljard dollar. De helft van deze omzet wordt door Twitter behaald op de mobiele markt. Voor Facebook is de mobiele markt in verhouding minder lucratief, maar de sociale netwerksite weet hier toch een omzet van 851 miljoen dollar te halen.

Agressiever
Twitter opereert nu een stuk agressiever op de advertentiemarkt dan een tijdje geleden. Het is een sterk product dat interessant is voor adverteerders die in realtime willen werken. Onlangs is het advertentieplatform van Twitter geopend voor andere partijen, zodat de verkoop van advertentieruimte gemakkelijker is geworden. Deze derden kunnen zonder tussenkomst van Twitter advertenties verkopen, zodat de kopers niet meer bij Twitter hoeven aan te kloppen.

Facebook heeft door de jaren heen verschillende features van Twitter zijn door de jaren heen overgenomen, zoals het toevoegen van het apenstaartje (@) aan berichten over beroemdheden en merken. Het sociale netwerk ziet de hashtag als een nieuw instrument om gebruikers ingelogd te houden zodat deze meer advertenties krijgen te zien. Facebook moet een soort gepersonaliseerde krant worden. In de toekomst moeten berichten ook doorzoekbaar worden gemaakt.

 

 

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten