Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Facebook vergaart vanaf 1 januari méér data

Een nieuw jaar, een nieuw begin? Facebook past zijn gebruiksvoorwaarden op nieuwjaarsdag aan. ‘s Werelds grootste sociale netwerk legt in begrijpelijkere tekst uit dat het meer gaat doen.

Lees ook: Facebook voor de rechter om scannen privéberichten gebruikers


Facebook-gebruikers hebben al een melding - en eventueel ook een e-mail - gekregen dat er wat staat te veranderen. Waarschijnlijk hebben veel mensen dat bericht weggeklikt, maar daarmee ontkomen ze er niet aan. “Door onze diensten na 1 januari 2015 te gebruiken, ga je akkoord met onze bijgewerkte voorwaarden, ons gegevensbeleid en ons cookiebeleid”, vermeldt Facebook ter introductie van de aangepaste voorwaarden.

Meer halen uit Facebook(-gebruikers)

“Ook ga je ermee akkoord dat je advertenties te zien krijgt op basis van de apps en websites die je gebruikt”, wat social network Twitter ook al doorvoert. Facebook gaat hiermee ‘verbeterde ads’ presenteren aan zijn gebruikers. Het sociale netwerk vertelt in de melding van de aankomende nieuwe voorwaarden dat het in het afgelopen jaar vele nieuwe functies en instellingen heeft toegevoegd die helpen om méér uit Facebook te halen. Dat geldt voor gebruikers maar ook voor het bedrijf zelf. 

Zo gebruikt Facebook gegevens van mobiele apparaten waarop het als app is geïnstalleerd, waaronder batterij- en signaalsterkte. Dit om “er voor te kunnen zorgen dat je apps beter werken”, aldus de uitleg. De recent afgesplitste Messenger-app van Facebook blijkt nogal eens gevallen veel batterijvermogen te kosten, waardoor sommige gebruikers het deïnstalleren.

Ook past Facebook de eigen regels aan om locatiegegevens - mits gebruikers die delen - te kunnen benutten. “We vragen om toestemming om de locatie van je telefoon te gebruiken om optionele functies aan te bieden, zoals check-ins of het toevoegen van je locatie aan een bericht.” Daarmee krijgen gebruikers “de meest relevante informatie te zien op basis van waar je bent en waar je vrienden mee bezig zijn”. Deze informatie kan bijvoorbeeld het voorschotelen zijn van menu’s van restaurants in de buurt.

Herschrijving en bekentenis

Volgens de Amerikaanse site Consumer Affairs komen de nieuwe Facebook-voorwaarden vooral neer op een herschrijving en niet zozeer een herziening. De digitale stadskrant BostInno (in Boston, VS) zet de wijzigingen op een rijtje. Ondertussen heeft PhD-student/docent Anne Helmond, verbonden aan de universiteit Amsterdam, de aankomende nieuwe voorwaarden met een kritische blik doorgenomen. Samengevat komt het erop neer dat Facebook nu in minder woorden uitlegt dat het meer data verzamelt.

Helmond stipt aan dat Facebook nu duidelijk toegeeft dat het websurfende gebruikers volgt middels de Like-knop die websites gratis kunnen plaatsen bij hun content. Verder voegt Facebook de datavergaring van zijn overnames, zoals Instagram en Whatsapp, samen en mag het die voortaan benutten voor Facebook-profielverrijking. De nieuwe voorwaarden maken ook duidelijk dat privé gedeelde informatie door ontvangers gewoon openlijk gedeeld kan worden. Dat is twee jaar terug al de zus van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg overkomen. De voormalige topvrouw van het bedrijf was toen geërgerd, zij het niet vanwege de privacy-instellingen maar vanwege menselijk fatsoen, schreef de Britse krant Telegraph.

‘Jij hebt de controle’

In de melding van de aankomende wijzigingen stelt Facebook ook dat het heeft geluisterd naar mensen die vragen om betere uitleg over de informatievergaring door het sociale netwerk en wat het vervolgens met die informatie doet. Dat luisteren heeft nu geresulteerd in een fraai vormgegeven basale uitleg: Privacy Basics, onder de noemer ‘Jij hebt de controle’. Daar legt Facebook in een geïllustreerde FAQ (frequently asked questions) het hoe en wat uit van zichtbaarheid en berichten op het sociale netwerk.

 

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags: Default, ads, Voorwaarden

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie