Facebook mag privacybeleid WhatsApp niet aanpassen

Facebook mag de privacyvoorwaarden van WhatsApp niet gaan veranderen. Dat bepaalt de Amerikaanse marktauthoriteit FTC, die de overname van de chat-app door Facebook gisteren officieel goedkeurde.

De Federal Trade Commision ging akkoord met de overname van WhatsApp, dat vorige maand werd overgekocht door Facebook voor 16 miljard dollar.

Geen gepersonliseerde advertenties

Die overname deed nogal wat stof opwaaien, omdat Facebook nu niet echt bekend staat als privacyvriendelijk bedrijf. Volgens de officiele goedkeuring van de overname wordt die privacy nu wel gewaarborgd. Zo mag Facebook geen namen en emailadressen van gebruikers gaan verzamelen. Ook locatiedata (die gebruikers vrijwillig kunnen aanzetten in WhatsApp) mag niet worden doorgegeven aan Facebook.

Ook staat vastgesteld dat Facebook de persoonlijke gegevens van gebruikers niet mag gaan gebruiken voor het aanbieden van gerichte advertenties, wat normaal het verdienmodel van het sociale netwerk is.

Boete

Facebook zei direct na de overname al dat het niets zou wijzigen aan het privacybeleid van WhatsApp, maar die verklaring werd door veel gebruikers skeptisch ontvangen. Nu staat het echter ook op papier: Als Facebook zich niet aan de regels houdt, krijgt het een flinke boete van de FTC.

465 miljoen

WhatsApp heeft inmiddels ruim 465 miljoen actieve gebruikers. Na de overname riepen veel van die gebruikers dat ze over wilden stappen naar alternatieven zoals Telegram, maar inmiddels is slechts een zeer klein aantal gebruikers ook echt weggegaan bij WhatsApp.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten