C&A Fashion Like: Facebook-likes als kledingadvies

Facebook-likes zijn lekker om te verzamelen bedrijven gebruiken ze maar al te graag om aan te tonen hoe geliefd ze wel niet zijn. Echter blijft het praktisch nut van een Facebook-like vaak uit. De C&A in Brazilië gaat daar verandering in brengen.

De C&A in Brazilië introduceert namelijk het Fashion Like-experiment. Via de C&A Facebook-pagina kan iedereen de kleding bekijken en met likes aangeven wat ze leuk vinden. Deze likes worden vervolgens real-time in de winkel op de kledinghangers van de desbetreffende kleding getoond. Zo weet je dus wat de rest van de wereld van deze kleding vindt en kun je met een gerust hart over straat lopen zonder bang te zijn dat de rest van de wereld denkt dat je voor paal loopt.

Likes bepalen de mode

Met het Fashion Like-experiment hoopt de C&A het kiezen van leuke kleding voor de eenzame shopper gemakkelijker te maken. Aan de andere kant is kledingsmaak ook heel persoonlijk en staat die ene broek bij dame of heer 1 leuker dan bij nummer 2. Deze likes zullen dus vooral handig zijn voor mensen die zelf eigenlijk geen kijk hebben op wat leuk staat en wat niet, en op deze manier toch enigszins 'modieus' zijn.

Praktisch nut van Likes

Of je mode nu wel of niet boeit, het is wel heel interessant om te zien hoe de C&A Facebook-likes gebruikt in de fysieke/echte wereld. Op deze manier kunnen eventueel ook leuke acties gekoppeld worden aan de kledingstukken. Denk aan het aantal likes dat de korting bepaalt. Of het ooit zover komt, is natuurlijk afwachten. Wel denken we dat het gebruik van Facebook-likes in de echte wereld commercieel gezien heel interessant kan zijn voor bedrijven en winkelketens.

Het experiment loopt momenteel alleen in Brazilië. Of het ook in Nederland komt, is op dit moment van schrijven nog niet duidelijk. Hieronder zie je een filmpje waarin C&A uitlegt hoe het Fashion Like-experiment in zijn werk gaat. Je moet alleen wel Braziliaans verstaan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten