Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Facebook gaat privacybeleid versoepelen

Facebook wil zijn privacybeleid versoepelen ten gunste van dochterondernemingen als Instagram. Dit betekent dat Instagram naar alle waarschijnlijkheid toegang krijgt tot alle persoonlijke gegevens van Facebookgebruikers.

De gebruikers van Facebook mochten een week lang stemmen over het wijzigingsvoorstel van het privacybeleid. Dit ging onder andere over de vraag of Facebook persoonsgegevens mag uitwisselen met dochterondernemingen als Instagram.

Gisteren werd de stemming gesloten. De overgrote meerderheid stemde tegen de versoepeling van het privacybeleid. Maar Facebook mag zijn plannen nu toch doorvoeren omdat te weinig mensen (bijna 700.000) hun stem hadden uitgebracht. Het referendum zou geldig zijn geweest bij een minimale opkomst van 30 procent. Dat betekent dat er zo'n 300 miljoen Facebook-gebruikers hadden moeten deelnemen aan de stemming. Door de “lage” opkomst was dit ook meteen het laatste referendum dat de sociale mediasite heeft gehouden. Facebook wil nu in de toekomst proberen om meer kwalitatieve feedback van gebruikers te krijgen over dit soort wijzigingsvoorstellen, meldt TechCrunch.

De uitkomst van de stemming betekent dat Facebook gegevens van zijn gebruikers kan uitwisselen tussen de verschillende dochterondernemingen. Microsoft en Google doen dit overigens al lang. Voor de Facebook-dochter Instagram zijn de gebruikersprofielen handig voor het vertonen van gepersonaliseerde advertenties. Door de minimalistische werkwijze heeft de fotodeel-app zelf relatief weinig persoonlijke gegevens van zijn gebruikers.

Instagram werkt nog zonder advertenties, maar naar verwachting zal het niet lang meer duren voordat ook deze dienst de eerste advertenties zal tonen. Dat is voor Facebook nog hard nodig ook. De sociale mediasite betaalde maar liefst 715 miljoen dollar voor Instagram.

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie