abonneren

Facebook-duim verdwijnt uit Vind ik leuk-knop

Het sociale netwerk Facebook zegt vaarwel tegen zijn duim. Het universele ‘vind ik leuk’-symbool moet plaats maken voor een nieuwe knop, die op meer dan 7,5 miljoen websites wordt geïntroduceerd. Facebook hoopt hiermee dat mensen nóg meer dingen leuk gaan vinden en delen op het netwerk.

Niet alleen de Vind ik leuk-knop, maar ook de Deel-knop heeft een nieuw uiterlijk gekregen. In 2010 werden de duimpjes, bedacht en ontworpen door Facebook-designer Julie Zhou, voor het eerst geïntegreerd op externe sites. Het integreren van de duimpjes en de deel-knop leverde een enorme stroom van webverkeer van en naar Facebook op.

Nadat Facebook zijn officiële Vind ik leuk-duimpje voor sites introduceerde, kwam de concurrentie met zijn eigen externe knoppen. Volgens het sociale netwerk kan de concurrentie echter niet aan de populariteit van de échte Facebook-duim tippen. “Onze Like en Share-knoppen worden gezamenlijk 22 miljard keer per dag bekeken, op meer dan 7,5 miljoen websites”, aldus Facebook op zijn ontwikkelaarsblog. “Dit aantal is groter dan alle andere sociale netwerken bij elkaar.”

Het ontbreken van de duim op de nieuwe Vind ik leuk-knoppen (zie hierboven) is de opvallendste wijziging. Als Facebookers iets zien op een externe site wat ze leuk vinden, moeten ze voortaan klikken op een klein Facebook-logo. Alle websites die momenteel gebruik maken van de originele Vind ik leuk-duim worden automatisch bijgewerkt naar het nieuwe ontwerp.

Geschreven door: Kenneth Stamp op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags: Like