Facebook blijkt niet effectief voor bedrijven

Facebook lijkt overal ter wereld te zijn, iedereen lijkt het sociale netwerk te gebruiken en je kunt geen website bezoeken zonder een 'like'-knop te zien. Het is dus niet gek dat bedrijven en merken hun producten graag aanbieden via de website. Maar het sociale netwerk blijkt helemaal niet zo geschikt om je publiek te benaderen. De oplossing? Betalen.

Uit cijfers over het bereik van Facebook-pagina's blijkt dat een gemiddeld bedrijf slechts 6% van alle volgers bereikt. Dat is slechts de helft van de ook schamele 12% die in oktober nog bereikt werden. Naar verwachting gaat dat uiteindelijk nog verder omlaag naar 1 a 2%. Dat werd berekend door onderzoeksbureau Ogilvy & Mather, dat keek naar de 100 populairste pagina's op het sociale netwerk.

Alleen kwaliteit

Facebook is een belangrijk hulpmiddel in de sociale-mediacampagne van veel bedrijven, maar als bedrijven geen geld betalen voor het promoten van berichten worden slechts een paar procent van het aantal volgers bereikt. Facebook-gebruikers krijgen maar een beperkt aantal berichten in hun tijdlijn te zien. Om te beslissen welke berichten dat zijn, hanteert Facebook strakke criteria over de kwaliteit van posts. Volgens het sociale netwerk krijgt een gemiddelde gebruiker eigenlijk 1.500 posts per dag te zien van zowel vrienden, als van pagina's die ze een 'like' hebben gegeven.

"Betalen"

Het was al langer bekend dat het aantal bereikte gebruikers per post daalde. Facebook gaf dat in december al toe, maar geeft nu geen commentaar op de nieuwe cijfers. Destijds zei Facebook dat de daling kwam door het groeiende aantal nieuwe merken en pagina's, en dat de 'concurrentie' groter werd.

Facebook heeft echter wel een oplossing voor bedrijven die meer klanten of fans willen bereiken: geld neerleggen. "Zoals meer media ontdekken moet je betalen voor advertenties als je gevonden wil worden."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten