Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Excuses Apple aan China voor arrogantie

In de Chinese media is Apple onlangs als arrogant bestempeld vanwege het negeren van de Chinese garantiewetgeving. Apple heeft formele excuses aangeboden. De Chinese markt is dan ook geen kleintje.

Applebaas Tim Cook heeft formele en openbare excuses voor zijn garantie- en reparatiebeleid gepubliceerd op de Chinese site van het bedrijf.

De tekst is gepubliceerd in het Chinees en komt ruwweg vertaald op het volgende neer:

We zijn ons ervan bewust dat de exteren communicatie in dit proces tot de speculatie heeft geleid dat Apple arrogant is en niet inzit met de feedback van klanten. We drukken onze oprechte verontschuldigingen uit voor de bezorgdheid en misverstanden die dit oplevert voor klanten.

 

De nota en de ‘diepe reflectie’ in de aanloop naar deze verontschuldigingen kwamen er na twee weken van feedback, schrijft Cook.

Er zijn ook vier veranderingen aan het beleid van het bedrijf: het is zinnens het reparatiebeleid voor de iPhone 4 en de iPhone 4S te verbeteren, om duidelijke taal te gebruiken in de beleidsverklaring op de website, om toezicht en opleiding van de Apple Authorized Service Providers te verbeteren en om het makkelijker te maken voor klanten om met Apple te communiceren.

Voorheen wou het bedrijf onderdelen vervangen, behalve de achtercover, van de iPhone 4 of 4S. Het nieuwe beleid laat een vervanging toe van het volledige toestel, zoals bij de iPhone 5. Daarbovenop geeft de site nu informatie over de garantie op verschillende producten. En het bedrijf belooft om strenger te zijn voor vertegenwoordigers en start een direct feedbackkanaal voor klanten.

Apple is het mikpunt van kritiek geweest voor de politieke leiders in China. Die beweren dat het Amerikaanse bedrijf de Chinese klanten anders behandelt. De krant People’s Daily en het televisiestation CCTV (allebei uitdragers van het Chinese staatsgedachtengoed) hebben beschuldigingen geuit dat Apple de Chinese garantiewetten niet volgt, dat ze taksen ontwijken en dat ze in hun handelingen ongekend arrogant zijn.

Een vroeg antwoord van Apple dat vooral vaag was (‘Apple doet altijd moeite om de verwachtingen van klanten te overtreffen), gooide vooral meer olie op het vuur.

De omzet van het bedrijf in de grote Chinese regio (met daarbij ook Taiwan en Hong Kong) was het afgelopen kwartaal 6,83 miljard dollar, een stijging met 67 procent tegenover eenzelfde periode vorig jaar. Het is na de VS en Europa de grootste markt en het is wereldwijd de snelst groeiende markt.

Via: ZDNet

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Organisatie

Tags: Tim Cook

Nieuws headlines

Laatste reactie