Een kwart van de Burgernet-acties is succesvol

© PXimport

Een kwart van de Burgernet-acties is succesvol

Geplaatst: 15 juni 2022 - 09:28

Aangepast: 25 november 2022 - 11:40

Laura Jenny

“ZAANDAM omg. H gerardstr. VERMISSING. jongen 7 jaar, bruin haar, zwart tshirt met een adelaar erop. Tips? Bel nu 0800-0011.” Zomaar een smsje dat op een zonnige donderdagmiddag arriveert. Het is een Burgernet-bericht, dat door de politie wordt ingezet om burgers te helpen zoeken naar vermisten, maar ook naar daders van inbraken en pogingen tot diefstal. Hoe bepaalt de politie of iets een Burgernet-bericht wordt? En, werkt het? We vroegen het aan woordvoerder Mireille Beentjes van de politie.

Burgernet is een samenwerking tussen politie, burgers en gemeenten, in 1993 bedacht door een politieman. In 2006 werd besloten om het landelijk uit te rollen en sindsdien 2014 wordt het overal in Nederland volop gebruikt. Een burger krijgt een sms’je of wordt gebeld met een spraakbericht over wat wie er wordt gezocht en wat het signalement is. Het is puur gericht op het vinden van vermiste kinderen, verdwaalde ouderen en criminelen. Het doel? Het verbeteren van de veiligheid. Alle politie-eenheden zijn erbij betrokken en er doen miljoenen mensen aan mee.

Burgernet

Burgernet is het afgelopen jaar 15.990 keer ingezet. 6.521 keer was dat via een actiebericht via sms, terwijl het 9.369 een mailactie betrof. De politiecentralist van de 112-meldkamer is verantwoordeijk voor het opstellen en versturen van tijdkritische Burgernetberichten. “We hebben twee soorten Burgernetacties: tijdkritisch en niet-tijdkritisch. De tijdkritische acties zetten we uit via de Burgernetdeelnemers met een sms of via de Burgernetapp voor heterdaad situaties en urgente vermissingen. Hiervoor is het wel nodig dat je een redelijk onderscheidend signalement hebt, je moet wel een gerichte zoekgerichte actie kunnen uitzetten om Burgernet in te zetten.”

Er zijn geen strenge eisen waaraan een Burgernet hoeft te voldoen. Het moet draaien om veiligheid in de wijk of opsporing van urgente personen: verder mag de algemene richtlijn breed worden geïnterpreteerd. De niet-tijdkritische acties worden door politie-eenheden en gemeenten verstuurd: “De niet-tijdkritische acties zetten we uit bij de Burgernetdeelnemers die zich ook voor mail hebben aangemeld. Het gaat daarbij om kwesties als opsporing (bijvoorbeeld tips naar aanleiding van een inbraak) of het zoeken van getuigen. Ook wordt het ingezet ter preventie, bijvoorbeeld om ergens voor te waarschuwen of tips te geven.”

 

© PXimport

Succesvolle tool

Een van de eigenschappen van een Burgernetbericht is dat een actie wordt ‘aangezet’ en weer ‘uitgezet’. Meestal is dat ongeveer na een uur. De woordvoerder: “De kans dat na een uur nog deelnemers bellen is heel klein. De politie blijft wel verder zoeken en deelnemers kunnen daarna nog steeds informatie doorgeven.” Is een actie dus stopgezet, dan betekent dat niet dat je als je toch iets gezien hebt deze informatie voor je moet houden: dit kan alsnog worden gemeld bij de politie.

De effectiviteit van Burgernet is groot, waardoor er zeker kan worden gesproken over een succesvolle tool vanuit de Nederlandse politie. In 25,9 procent van de gevallen is een actie succesvol toegeschreven aan Burgernet. Zo werd er een vrouw aangevallen door een Stafford-hond, waarna de eigenaar de benen nam met zijn dier. De twee voortvluchtigen zijn snel gevonden door de Burgernet-actie. Of een aanranding van een 12-jarig meisje in een Hoorns park: door de informatie van Burgernetdeelnemers kon de dader op heterdaad worden aangehouden.

Twitter DM's

Een belangrijke tool dus, niet alleen voor de politie, maar ook voor Nederlandse burgers. De politie investeert dan ook flink: Burgernet krijgt een verbeterde app en de politie zal steeds vaker hiernaar grijpen. Ook wordt er in Noord-Nederland een test gedaan met tips via direct messages op Twitter te ontvangen. Het plan is om dit bij succes naar de rest van Nederland uit te rollen.

Elke actie waardoor iemand kan worden gevonden, is een succes, zeker als Burgernet daar een rol in speelt. Toch is er ook kritiek. Zo heeft hoogleraar professor Peter van Koppen zich wel eens uitgesproken over de onderzoeksmethode die de politie heeft gebruikt om het opsporingsrendement te beoordelen. Het is allemaal aan de politie om dit te beoordelen, want volgens hem zorgt voor onbetrouwbare cijfers. Aan de andere kant, elke keer dat er iemand kan worden gevonden door een Burgernet-bericht, is er eentje. Plus: het is ook een goede manier om als burger op de hoogte te blijven van wat zich zoal afspeelt in de wijk.

Je kunt de Burgernet-app downloaden via de onderstaande QR-code:

 

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000