Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Dropbox-bug bewaarde gewiste bestanden, jarenlang

Dropbox blijkt gewiste bestanden onbedoeld toch te bewaren, wel 7 jaar lang. In sommige gevallen heeft het de data zelfs ongevraagd teruggezet. Een bug.

“Gewiste map duikt weer op na een paar jaar”, was één van de klachten op het gebruikersforum van Dropbox. Een verbijsterde gebruiker zag in zijn Dropbox ineens een map met bestanden staan die hij zo’n twee jaar terug zelf had gewist. Andere gebruikers zagen bestanden terug die ze zes of zelfs zeven jaar geleden al hadden verwijderd.

 

Angst voor hack

De plotse terugkeer van jaren oude gewiste data was geen hersteloperatie die gebruikers zelf onbedoeld hadden gestart. Het was ook geen verlate synchronisatie vanaf een apparaat waar de gewiste data op één of andere manier nog op stond. En het bleek ook geen hack, wat sommige gebruikers gelijk vreesden. Dropbox blijkt al jaren een bug te hebben, waardoor gewiste data niet echt gewist wordt.

De bug is aan het licht gekomen door het herstel van de gewist gewaande gegevens. Gebruikers zijn hier de afgelopen twee weken mee geconfronteerd, meldt Bleeping Computer. Redacteur Catalin Cimpanu van die techsupportsite zag in zijn eigen account ook data opstaan uit de delete-dood: een map die hij in 2010 had gewist.

 

Metadatafouten

Normaliter verwijdert Dropbox data die is gedelete door gebruikers ook van zijn servers. Het doet dit na een periode van zestig dagen. In sommige gevallen bleken gewiste bestanden inconsistenties te hebben in de metadata waardoor het definitieve deleten niet kon, legt een medewerker uit in een bug-bevestigende forumpost van afgelopen week.

Bij pogingen deze bug te fixen heeft Dropbox de ‘ondode’ data per ongeluk teruggezet. Het bedrijf benadrukt dat de herstelde mappen en bestanden alleen zichtbaar en toegankelijk waren voor de eigenlijke gebruikers, die dus ooit deze data hadden gewist. Verder woog de data niet mee voor de opslagquota van gebruikers.

 

Fixen

De cloudopslagdienst heeft afgelopen weekend een fix uitgerold die de per ongeluk herstelde bestanden en mappen weer wist. En nu echt. Hoewel er na zondag nog gebruikersklachten zijn gekomen dat teruggekeerde data niet uit hun Dropboxen is verwijderd, meldt The Register. Verder bespeurt PCM in de supportfora een gebruiker die nu zelfs verse herstelacties ziet waardoor voorheen gewiste data weer opduikt.

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, Opslag

Tags: Cloud, Dropbox, Verwijderen, Fout, Herstel, restore, deleten, gedelete, gewist, spookdata

Nieuws headlines

Laatste reactie