Deze smartphonemerken vullen het gat dat Huawei achterliet

Huawei is voorlopig nog niet uit de problemen, want het handelsverbod met de Verenigde Staten blijft in stand. Buiten China zien andere merken dan ook hun kans schoon om het gat te dichten dat Huawei achterliet. Wie volgt Huawei op als meest populaire merk naast Samsung en Apple?

Smartphonefabrikanten zien extra kansen door de problemen waar Huawei mee kampt. De Chinese elektronicareus haalde Apple begin 2019 in als één na grootste smartphonefabrikant, die met twintig procent marktaandeel Samsung op de hielen zat. Een paar maanden later werd Huawei door de Verenigde Staten op een zwarte lijst gezet. Dit vanwege vermeende veiligheidsrisico’s die samen zouden hangen met de Chinese overheid. 

Openbaar bewijs is niet geleverd, maar de gevolgen van de handelsbeperkingen hebben Huaweis telefoontak intussen een flinke knauw gegeven. Met name in westerse regio’s als Europa zijn Huawei-smartphones in relatief korte tijd volledig uit de gratie geraakt. Onderzoeksbureau Counterpoint becijfert dat Huawei in het eerste kwartaal van dit jaar nog maar vier procent wereldwijd marktaandeel heeft, goed voor een zesde plaats.

Lees ook: De stand van zaken rond het Huawei-handelsverbod

De duikvlucht komt met name doordat Huawei nieuwe toestellen niet meer mag voorzien van de bekende Android-versie met Google-apps en doordat het geen noemenswaardige updates meer kan uitrollen naar oudere en nieuwere telefoons.

Voor consumenten zijn Huawei-smartphones met aangepaste Android-software en zonder duidelijk updatebeleid niet gebruiksvriendelijke en niet toekomstbestendig. Om die redenen hebben veel telecomproviders en bekende (web)winkels de verkoop van Huawei-smartphones de afgelopen twee jaar uitgefaseerd. Huawei op zijn beurt bouwde zijn grootschalige en dure marketingcampagnes rondom zijn smartphones in Europa af en zette de verkoop op een (heel) laag pitje. 

Concurrentie ligt op de loer

Huaweis vrije val in westerse regio’s vormt een enorm potentieel voor concurrerende merken. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht Huawei 49 miljoen smartphones, tegenover slechts 15 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Geen wonder dat de concurrentie jaagt op de tientallen miljoenen Huawei-gebruikers die binnenkort of later een nieuwe smartphone willen. 

Met name Oppo, Xiaomi en Realme – een zusterbedrijf van Oppo – werpen zich in de strijd. Oppo heeft in het afgelopen anderhalf jaar veel prominente Europese oud-Huawei-medewerkers aangetrokken, geeft jaarlijks miljoenen uit aan marketingcampagnes om de bekendheid van zijn smartphones te vergroten en plant de opening van eigen (partner)winkels in bekende Europese steden. De eerste winkel opende in mei in Rotterdam, in samenwerking met T-Mobile.

Ook Xiaomi zet in op het vergroten van zijn naamsbekendheid in Europa. De Chinese prijsvechter gaat – net als Oppo – samenwerkingen aan met bekende personen om zijn toestellen positief onder de aandacht te brengen. Grote bedragen worden ook neergeteld om prominent zichtbaar te zijn in de schappen van populaire elektronicawinkels.

Op de telefoonafdeling van de rood-zwarte elektronicawinkel waar je drie jaar geleden vooral smartphones en marketinguitingen van Huawei zag, tref je nu Xiaomi’s aanbod aan. Van Xiaomi is bekend dat het hard groeit in Nederland. Over Oppo’s verkoopresultaten in Nederland is minder bekend. Statistieken van de onafhankelijke product- en prijsvergelijker Kieskeurig.nl plaatsen Oppo op de vijfde plek als het gaat om interesse in smartphones. De interesse is met enkele procenten nog beperkt, maar groeit wel gestaag. 

Snelst groeiende merk

Onderzoeksbureau Counterpoint meldt dat Oppo in het eerste kwartaal van dit jaar zes procent marktaandeel had in heel Europa, tegenover drie procent in hetzelfde kwartaal in 2020. Het merk lijkt dus (beperkt) te profiteren van het gat dat Huawei achterlaat. Realme, een zustermerk van Oppo, is in elk geval ook in dit gat gesprongen. De jonge fabrikant (gestart in 2018) is volgens Counterpoint het merk dat het snelst in totaal 50 miljoen smartphones verkocht heeft en is al een aantal kwartalen achter elkaar het snelstgroeiende smartphonebedrijf.

Sinds 2020 zijn Realme-toestellen ook in Nederland te koop. In eerste instantie alleen via de eigen webwinkel, even later ook bij de bekende verkoper Belsimpel. Het merk boekt verkoopsucces met scherp geprijsde smartphones met betere specificaties dan gebruikelijk. Achter de schermen werkt Realme samen met Oppo, onder meer voor de ontwikkeling en productie van zijn smartphones.

Af en toe betreedt een nieuw merk het toneel. Zo is TCL eerder dit jaar begonnen in Nederland. Het is één van de grootste schermfabrikanten ter wereld en stopt dan ook eigen displays in zijn smartphones. Het bedrijf verkoopt hier al langer smartphones via het dochtermerk Alcatel, apparaten die maximaal 150 euro kosten en te koop blijven. TCL’s eigen toestellen beginnen bij 150 euro. 

Logischerwijs zet het merk in op de schermkwaliteit van zijn smartphones. Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de commerciële prestaties van het merk.

Samsung en Apple onverminderd populair

Het wegvallen van Huawei levert de ene nieuwkomer meer op dan de ander. Met name Xiaomi doet goede zaken. Toch lijkt het er niet op dat oud-Huawei-gebruikers massaal naar Xiaomi overgestapt zijn, maar vooral naar Samsung en Apple. Al jaren de grootste smartphonemerken en nog steeds onverminderd populair. 

De drie bestverkochte smartphones wereldwijd in het eerste kwartaal waren de Apple iPhone 12, 12 Pro Max en 12 Pro, meldt Counterpoint. De iPhone 11 en drie budgetmodellen van zowel Samsung als Xiaomi maken de top tien compleet. Wat nog maar eens benadrukt hoe lastig het eigenlijk is om Huawei's greep naar de macht te evenaren...

Geschreven door: Rens Blom op

Category: Nieuws, Smartphones

Tags: huawei, smartphone, oppo, realme, xiaomi, samsung, apple