De staat van zelfrijdende auto's anno 2018

Als we af mogen gaan op de sciencefictionverhalen van vroeger, hadden we inmiddels allang vliegende auto’s moeten hebben. Die zijn er nog niet, maar the next big thing? Zelfrijdende auto's. En die komen wel telkens dichterbij.

Het mystieke aura rondom de vliegende auto was een paar jaar geleden ook van toepassing op de zelfrijdende auto. Het idee voor een voertuig dat zonder bestuurder de weg op kan is al ruim een eeuw oud en de afgelopen decennia hebben tientallen fabrikanten en uitvinders al geprobeerd een dergelijk vehikel te ontwikkelen. In 2009 begon uitgerekend Google aan een ambitieuze poging een zelfrijdende auto te bouwen. Opvallend, want het bedrijf doet van oudsher natuurlijk niets met auto’s. Het geeft echter wel aan waar de volgende revolutie op het gebied van mobiliteit ligt: data. Google is dan misschien geen autofabrikant, maar weet wel precies hoe het gigantische hoeveelheden data moet verzamelen, opslaan én verwerken.

Google laat zijn auto’s daarom vooral veel meters maken. Of beter gezegd: kilometers, en dan heel erg veel. Inmiddels hebben de modellen die nu dagelijks de weg op gaan al miljoenen kilometers autonoom afgelegd, waarbij slechts een handjevol ongelukken werd gemaakt. Tijdens al die ritten wordt enorm veel data verzameld over verkeerssituaties, hoe andere bestuurders daarop reageren en hoe voorwerpen als verkeerslichten er ‘in het wild’ uitzien. Alleen met zulke informatie kan een auto echt autonoom worden, en het is goed te zien hoe de tech-industrie daarin een duidelijk streepje voor heeft.

Niet alleen Google

Sinds enkele jaren zijn ook steeds meer traditionele autofabrikanten geïnteresseerd in autonomie. Bij bedrijven als GM en Ford worden duizenden nieuwe programmeurs aangenomen – werknemers die, net als bij Google, weinig van auto’s weten maar wel veel over technologie. In veel gevallen gebeurt dat nog in stapjes. Zaken als adaptive cruise control of het automatisch wisselen van rijbaan zijn features waarmee een deel van het autorijden van de bestuurder wordt overgenomen, en iets wat in elke moderne auto wel is ingebouwd.

Om al die data te verwerken is uiteraard een hoop rekenkracht nodig, en ook dat is een ontwikkeling die pas in recente jaren de moeite waard is voor auto- én computermakers. Zo zijn er nu chipfabrikanten die apparatuur maken die specifiek geschikt is voor auto’s. Nvidia maakte bijvoorbeeld de Tegra X1-chip voor in auto’s, en volgend jaar wordt de Drive PX Pegasus geïntroduceerd, een computer die 320 teraflops aan data kan verwerken om neurale netwerken aan te sturen die auto’s autonoom kunnen maken.

Anno 2017 worden er steeds meer projecten opgezet voor zelfrijdende auto’s op de openbare weg, al zijn die in de regel kleinschalig. In Wageningen rijdt bijvoorbeeld een pendelbusje zonder bestuurder tussen het station en de universiteit, en in Brabant wordt een stuk snelweg binnenkort ingezet om te experimenteren met vrachtwagens die in colonne gaan rijden. Maar echte zelfrijdende auto’s die op grote schaal de openbare weg op gaan, zijn er nog niet.

Het zijn overigens niet alleen auto’s die in toenemende mate autonoom worden. Ook sectoren als de scheepvaart en de spoorsector hebben steeds meer interesse in autonomie. Kortgeleden al schreven we over een autonoom binnenvaartschip, en om die reden onderzochten we al waar de zelfrijdende treinen nou blijven.

Media has no description

© PXimport

Ethische vraagstukken

Al die autonomie brengt overigens wel veel nieuwe ethische en juridische vraagstukken met zich mee. Het is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk wie er straks verantwoordelijk is als een zelfrijdende auto toch schade rijdt. Is dat de automobilist, of toch de fabrikant? De vraag is relevanter dan ooit, nu een zelfrijdende auto van Uber een dodelijk ongeval veroorzaakte. Daarbij overleed een overstekende voetganger.

De veiligheid van de software van zulke auto’s is eveneens een groot risico. Twee jaar geleden toonden onderzoekers aan hoe de besturing van een Jeep op afstand kon worden overgenomen. Later moest Toyota miljoenen auto’s terugroepen vanwege een softwarekwetsbaarheid.

Er zijn bovendien ook nog geen industrie-standaarden voor de ondersteuning van autosoftware. Als je ziet dat sommige telefoons al na twee jaar geen beveiligingsupdates meer krijgen, dan kun je je afvragen hoe dat straks zit met auto’s die bijvoorbeeld tien jaar oud zijn. Hoelang zijn die updates gegarandeerd?

Beleidsmakers zijn op nationaal, Europees en intercontinentaal niveau nog druk op zoek naar wat wel en niet haalbaar is. Er is echter ook een ander probleem dat minder concreet is: de houding van weggebruikers jegens de veranderende normen op de weg. Onlangs schreven we nog over een onderzoek waaruit bleek dat automobilisten minder scherp reageerden als zij in semi-zelfrijdende auto’s zitten. En het zijn niet alleen de bestuurders die moeite hebben met de automatisering: voetgangers weten ook niet goed wat zij precies moeten doen als zij een zelfrijdende auto zien.

Tech op de weg

De autonomie van auto’s is niet de enige trend die te bespeuren is. Steeds meer auto’s worden elektrisch, maar er moet nog veel gebeuren voordat de volledig duurzame auto er is. Tesla is de bekendste naam als het gaat om auto’s die op batterijen rijden, maar net als autonomie maken ook de meeste grote autofabrikanten hun auto’s veel duurzamer.

Het probleem met elektrisch rijden is echter nog steeds de relatief trage vooruitgang op het gebied van batterijtechnologie. Die is de laatste jaren eigenlijk nauwelijks veranderd, en met de lithium-accu’s die vrijwel alle auto’s op dit moment nog gebruiken wordt de maximale rij-afstand slechts marginaal beter. Ook de relatief lange oplaadtijd zorgt ervoor dat elektrische auto’s nog lang geen gemeengoed zijn ... Misschien kunnen we in de toekomst wel in auto’s op zonne-energie rijden, zoals de Lightyear One waar je in de rubriek Koplopers meer over kunt lezen.

En mocht je zelf niet willen investeren in een zelfrijdende of elektrische auto, dan is er geen beter moment om een auto te ‘delen’ dan in 2017. Dat komt omdat applicaties als Uber en Lyft met horten en stoten gemeengoed worden, en hoewel niet elke stad even enthousiast is over het concept van zo’n ongereguleerde taxidienst, is de populariteit onmiskenbaar. Uber, Lyft en andere diensten kijken inmiddels ook voorzichtig naar andere transportsectoren, zoals personenbussen, dus wie weet wat de nabije toekomst ons nog op dat vlak zal brengen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000