ConsuWijzer lanceert nieuwe Online ShopScan

ConsuWijzer heeft gisteren de nieuwe Online ShopScan gelanceerd. De Online ShopScan helpt consumenten om met meer zekerheid online te kopen.

De vernieuwde Online ShopScan helpt consumenten een oordeel te vormen over het bedrijf achter de webwinkel. Dit gebeurt aan de hand van vier stappen. Met één klik kunnen consumenten de ervaringen van andere consumenten met de webwinkel lezen. Ook kunnen zij bij de Kamer van Koophandel nagaan of het bedrijf wel echt bestaat. Zo kunnen zij sneller zien met wie zij te maken hebben.

Bijna 40 procent van de Nederlandse online-shoppers blijkt niet goed te weten hoe je kunt controleren of een webwinkel betrouwbaar is. ConsuWijzer vindt dat zorgelijk omdat maar liefst 11,7 miljoen Nederlanders online winkelen. Daarmee is het online-winkelen volledig ingeburgerd.

ConsuWijzer liet onderzoek doen naar het gedrag van consumenten  bij hun online aankopen. Daaruit blijkt dat ze veel vertrouwen hebben in de Nederlandse webwinkels. De meeste mensen kopen geregeld online. Een kwart zelfs een keer in de twee weken of meer.

Ongeveer 1 op 7 van de consumenten heeft wel eens een probleem ondervonden bij hun online-aankoop. Daarbij worden leveringsproblemen het meest genoemd. Consumenten letten vooral bij dure aankopen en bij onbekende webwinkels extra op de betrouwbaarheid van de online-winkel.

Vaak weten zij echter niet hoe zij de betrouwbaarheid kunnen vaststellen. Consumenten letten vaak eerder op zaken als de bijkomende kosten, de levertijd of de betaalmogelijkheden van de webshop.

ConsuWijzer is onderdeel van de Consumentenautoriteit, een Nederlandse overheidsinstantie van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie die toeziet op de naleving van consumentenrechten. Het onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten over online shoppen kun je downloaden via de website van Consumentenautoriteit.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten