Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Klanten 'verliezen geld' door storing bij Rabobank

Rabobank-klanten hebben de laatste tijd uiteenlopende bedragen zien verschijnen én verdwijnen van hun rekeningen. Foute overboekingen door een computerfout.

De onterechte bij- en afschrijvingen lopen uiteen qua hoogte: bedragen van twee euro tot meerdere tientjes zijn gezien door PCM. Op social media wordt gesproken over meer dan honderd euro. Deze overboekingen zijn gedaan onder de noemer ‘Kosten’ en staan daarbij op naam van de bank zelf. Deze fout raakt zowel particuliere als zakelijke Rabobank-klanten.

Rekenfout door softwarewijziging

De bank meldt op zijn website dat de oorzaak “een technische storing” is en dat het de onterechte bijschrijvingen (en afschrijvingen) aan het herstellen is. “Deze onterechte bijschrijvingen worden vanaf zaterdag 7 november 2015 weer van de rekening afgehaald. Als er ten onrechte een bedrag is afgeschreven, wordt dit uiteraard weer bijgeschreven”, luidde de tekst van afgelopen zaterdag (7 november).

Een woordvoerster antwoordt nu op vragen van PCM dat de storing zich vorige week donderdag heeft voorgedaan en dat die “inmiddels is hersteld”. De oorzaak was een wijziging in de software waarmee rente en kosten worden berekend, legt de woordvoerster uit in een reply van gisternamiddag. “Dat heeft geresulteerd in een verkeerde berekening waardoor particuliere klanten in een aantal gevallen een bijschrijving kregen die niet klopte.”

Automatisch weer terugboeken

“Dit is zaterdag gecorrigeerd door een verrekening met de kosten die eventueel betaald hadden moeten worden. Klanten zijn hierover geïnformeerd via hun inbox en via de website. Bij een kleine groep zakelijke klanten ging het om afschrijvingen, die eveneens inmiddels zijn gecorrigeerd. Zij zijn daarover individueel benaderd.”

PCM heeft nog vragen uitstaan over bij de redactie bekende gevallen die vóór de genoemde storingsdatum en ná de opgegeven corrigeringsdatum nog onterechte bij- en afschrijvingen hebben gezien. Deze zijn nog niet allemaal gecorrigeerd. Een mogelijke verklaring zit in de gister (11 november) gepleegde aanpassing in de Rabobank-melding, die nu de toevoeging heeft: “Voor verenigingen en starters volgt de correctie eind deze maand”.

Verder zorgen de herstelwerkzaamheden dus weer voor nieuwe ‘spookoverboekingen’. Daarbij is er dan sprake van de noemer ‘Correctie overige kosten’. Dit roept bij klanten ook weer vragen op, waar de bank op social media op ingaat. Sommige klanten klagen op Twitter over de automatische herstelboekingen, die de Rabobank uitvoert om de onterechte bijschrijvingen weer terug te halen. Het webcareteam van de bank legt uit dat klanten de bijschrijvingen niet mogen houden omdat ze simpelweg geen recht hebben op dat ten onrechte overgeschreven geld.

Haperingen bij herstel

Het probleem speelt in ieder geval sinds 5 november. Klanten zagen ineens bedragen bijgeschreven op hun rekeningen en hebben dat aangekaart bij de bank. Volgens officiële verklaringen van de Rabobank gaat het om “een aantal” klanten. De helpdesk laat aan getroffen bankrekeninghouders echter weten dat het “veel mensen” betreft. Het terugdraaien van de foute transacties lijkt met haperingen te verlopen. Onterechte bijschrijvingen zouden sneller hersteld zijn dan onterechte afschrijvingen. De bank reageert op Twitter dat dit juist andersom zou moeten zijn.
 

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, Security

Tags: Rabobank, onterecht, spookoverboeking, foutje, Correctie, Internetbankieren, bijschrijving, Afschrijving

Nieuws headlines

Laatste reactie