Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Bonuskaart Albert Heijn fraudegevoelig en ‘zo lek als een mandje’

Met het nummer van een bonuskaart van supermarktketen Albert Heijn kan heel gemakkelijk achterhaald worden welke boodschappen de eigenaar van de kaart heeft gedaan. Wie het nummer van een bonuskaart weet te achterhalen en deze invult op de website van AH of de AH-applicatie Appie kan meteen zien welke aankopen er recent gedaan zijn met de kaart. De Consumentenbond noemt de ontdekking ‘verontrustend’.

Wie een bonuskaartnummer invult op www.ah.nl/appie/producten/eerder-gekocht of in de applicatie Appie onder de knop ‘Mijn aankopen’ kan precies zien welke producten er de afgelopen tijd gekocht zijn met die bonuskaart en op welke dag dit is gebeurd. De gegevens kunnen vervolgens ook nog gesorteerd worden op ‘laatst gekocht’ en ‘vaakst gekocht’, meldt De Telegraaf die de bonuskaart ‘zo lek als een mandje’ noemt. Er worden geen producten uitgezonderd in dit overzicht, dus ook drank, sigaretten, zwangerschapstesten of condooms zijn terug te vinden in het overzicht, meldt de Consumentengids.

De Consumentenbond vindt dat Albert Heijn de gegevens van de Bonuskaart moet behandelen als privacygevoelige informatie en pleit voor een nieuw systeem met een pincode of wachtwoord. “Niemand wil dat uitlekt hoeveel sigaretten of condooms hij koopt, of dat onlangs een zwangerschapstest is aangeschaft', aldus Babs van der Staak van de Consumentenbond tegen De Volkskrant.

In een eerste reactie aan de Consumentenbond zegt Albert Heijn op de hoogte te zijn van het lek, maar dat de supermarktketen zich aan de wet houdt: “Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt anonimiteit in dat een partij niet beschikt over iemands persoonsgegevens. En aankoopgegevens zijn geen persoonsgegevens, dus Albert Heijn houdt zich aan de wet”, aldus Albert Heijn. 

Geschreven door: Kenneth Stamp op

Category: Nieuws, Samenleving

Tags: Albert Heijn, bonuskaart

Nieuws headlines

Laatste reactie