Bloedbad voor Amerikaanse tv-zenders

In de Verenigde Staten stoppen mensen massaal met televisie kijken. De maand februari wordt voor de Amerikaanse tv-zenders bestempeld als een 'bloedbad'.

Het zijn vooral de televisieseries die het moeten ontgelden en dat terwijl juist die programma's het belangrijkst zijn om reclame-inkomsten te vergaren. Vooral kijkers tussen de 18 en 49 jaar - de belangrijkste doelgroep - hebben geen behoefte meer aan een tv-zender die voor hen bepaalt wat er op de buis verschijnt.

Want daar zit dus het grote probleem. Het is niet zo dat mensen geen series meer kijken, ze worden alleen niet meer bekeken op de traditionele wijze (volgestouwd met reclame). Mensen kijken nu tv op hun tablet of computer. En als ze wél tv kijken, dan via een interactieve decoder waarmee kijkers zélf bepalen wat ze gaan kijken.

Series zijn op allerlei manieren te kijken, zowel legaal als illegaal. Daarnaast heeft 'uitgesteld televisie kijken' nog een bijkomend voordeel: het is de ideale manier om reclame te omzeilen. Digitaal opnemen is gratis en dat is een probleem voor commerciële zenders die van reclame leven.

Wat in Amerika gebeurt, waait meestal ook over naar Nederland en in dit geval verwachten we zeker dat het traditionele televisie kijken in de toekomst zwaar onder vuur komt te staan. Mensen willen 'on demand tv' en zijn best bereid maandelijks een bedrag te betalen om series te kijken wanneer zij willen. Neem bijvoorbeeld televisiezender HBO die voor 15 euro per maand met zijn 3 kanalen allerlei films en series aanbiedt, waarvan ook een groot deel ook 'on demand' op te vragen is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten