Android snoept marktaandeel van iPads af

ABI Research heeft becijferd dat het marktaandeel iPads beetje bij beetje daalt, door flinke concurrentie vanuit het Android-kamp. Ook gaat steeds meer van de omzet daarmee naar fabrikanten die het Google-besturingssysteem op hun tablet hebben staan.

Interessant is vooral dat kleinere tablets steeds populairder zijn. Was aanvankelijk de consument nog vooral geïnteresseerd in 10-inch modellen, inmiddels gaan mensen vooral voor een tablet met een 7-inch schermdiagonaal. Dat geldt ook bij Apple, waar de iPad Mini inmiddels goed is voor 60 procent van de verkopen. Dit heeft uiteraard wel gevolgen voor de omzet bij Apple, omdat de iPad Mini goedkoper is dan de normale iPad. De gemiddelde verkoopprijs per iPad zou volgens ABI Research met 17 procent zijn afgenomen sinds de introductie van de iPad Mini.

Bij Android neemt de gemiddelde verkoopprijs juist toe. Hier hebben mensen geen trek meer in budgettablets en wordt er nu massaal overgestapt op modellen van gevestigde namen. De verkopen van Android-tablets blijven sowieso stijgen. Inmiddels heeft Apple nog maar 50 procent van de markt in handen, de rest gaat naar Android en in kleine mate Windows RT/8.1. Voor het volgende kwartaal verwacht ABI Research dan ook dat Android een groter aandeel op de tabletmarkt heeft dan Apple.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten