Vlak nadat Google de plannen voor mediaplatform Google Play ontvouwde heeft de verantwoordelijke voor de Android Market zijn baan neergelegd. Een officiële reden voor zijn vertrek is niet bekend gemaakt.

Afgelopen week heeft Google de Android Market een facelift gegeven en hernoemd tot Google Play. Dit merk moet beter in de markt staan en benadrukken dat er niet alleen apps verkocht worden, maar ook muziek, films, boeken en andere digitale content. Google moet echter zijn best blijven doen om hier geld mee te verdienen. Het opstappen van de verantwoordelijke voor de dienst, Eric Chu, is dus opvallend.

Binnen het Android-team is er al langer sprake van een richtingenstrijd. De grote baas van Android, Andy Rubin, meet het succes van Android vooral af aan de hoeveelheid geactiveerde apparaten en het aantal zoekopdrachten dat werd gegenereerd. De Market komt op de derde plaats, hoewel voor veel mensen de apps juist een reden zijn om wel of niet een telefoon te kopen.

Hoewel Eric Chu binnen Google actief zal blijven, is het vertrek waarschijnlijk niet van harte gegaan. Een anonieme bron stelt tegenover TechCrunch dat vooral de werkrelatie tussen Chu en mede-Marketdirecteur David Conway moeizaam verliep. Beiden hadden verschillende verantwoordelijkheden binnen het team wat voor flink wat wrijving zorgde.

Jamie Rosenberg, die twee jaar geleden van Microsoft overstapte naar Google, zal de taken van Chu op zich nemen. Rosenberg was al verantwoordelijk voor de lancering van Google Music, dus voor hem is het een logische stap het samengevoegde online content-aanbod van Google Play te gaan leiden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten