4 nieuwe dingen aan betaalde dienst YouTube Red

YouTube begint vandaag in Amerika met de betaalde dienst YouTube Red. Zou je echt gaan betalen voor YouTube als je er deze speciale functies voor kreeg?

1. De beschikbaarheid

Laten we met het slechte nieuws beginnen: Voorlopig is 'YouTube Red', zoals de dienst heet, alleen in Amerika te gebruiken. Daar wordt de dienst nu uitgerold voor iedereen die het wil proberen.

Het is helaas nog niet bekend wanneer YouTube Red naar Europa komt. Volgens YouTube gebeurt dat 'op z'n vroegst pas in 2016'. Heel even geduld dus nog!
 

2. De kosten

Omdat de dienst alleen nog in Amerika te gebruiken is, zijn alleen nog de Amerikaanse prijzen bekend. Die zijn over het algemeen wel vergelijkbaar met Europese: Bij Spotify betaal je 10 dollar in de VS, maar 10 euro in Nederland.

Een abonnement kost in Amerika nu $ 9,99. Als je het via iOS afsluit, dus vanuit de YouTube-app op je iPhone of iPad, dan betaal je per maand $ 12,99. Dat komt omdat Apple zelf 30% van alle app-aankopen pakt, dus kiest YouTube ervoor de dienst daar duurder te maken om daarvoor te compenseren.

Je krijgt bovendien de eerste maand gratis, als proefperiode. Gebruikers die een abonnement nemen, kunnen dat daarnaast ook gebruiken voor Google Play Music op Android.
 

3. Extra features

YouTube Red heeft een paar handige nieuwe features. Uiteraard krijg je in de betaalde dienst geen reclame te zien. Je kunt nog steeds iedere video kijken, maar zonder pre-rolls of video-ads.

Daarnaast is het mogelijk video's offline op te slaan, zodat je ze ook kunt kijken als je geen wifi hebt. Dat is wat Spotify ook doet, alleen kosten video's uiteraard meer ruimte op je toestel.

Je kunt video's ook op de achtergrond afspelen, iets dat gebruikers van de app al heel lang wilden. YouTube wil de dienst onder andere laten concurreren met Spotify, en dan moet je (muziek)video's ook op de achtergrond kunnen spelen.
 

4. Exclusieve video's

YouTube gaat samenwerken met een aantal bekende YouTube-sterren, doe exclusieve video's speciaal gaan maken voor betalende leden. Eén van die sterren is de bekende gamer

, die speciaal een horror-show gaat maken voor de dienst.



YouTube moet het de laatste jaren steeds vaker hebben van bekende YouTube-artiesten met veel fans, die zorgen voor veel terugkomende kijkers. Met meerdere van zulke makers gaat YouTube nu kijken of er exclusieve video's kunnen worden aangeboden, waardoor mensen sneller betalen voor een abonnement.

In de toekomst kunnen ook andere, bijvoorbeeld Nederlandse filmmakers speciale video's maken voor de betaalde kanalen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten