TomTom heeft amper zijn One- en XL-modellen van IQ Routes voorzien, of het kondigt alweer aan dat de XL ook nog eens de beschikking krijgt over TomTom LIVE. Dus: HD Traffic, brandstofprijzen en Google Search.

Tot voor kort was TomTom LIVE alleen voorbehouden aan de dure Go-modellen, maar vermoedelijk heeft de moordende concurrentie op de navigatiemarkt TomTom doen inzien dat het handiger is om de goedkopere XL in het spotlicht te zetten. De breedbeeld-XL beviel ons al dankzij IQ Routes (zie PCM juli), maar nu het nieuwe model ook nog eens een geïntegreerde LIVE-module kent is de keuze nog makkelijker geworden.

Het uitbrengen van een XL LIVE IQ Routes gaat vooral ten koste van de Go-modellen. Uiteraard blijft spraakbesturing en bluetooth exclusief voorbehouden aan deze modellen, maar wie al een bluetooth carkit of koptelefoontje heeft kan de Go-serie voortaan links laten liggen. Wie zijn TomTom vooral gebruikt voor navigatie, komt met de nieuwe XL LIVE IQ Routes niets te kort. De geïntegreerde sim-kaart zorgt voor een constante verbinding met de TomTom-servers, waardoor elke drie minuten nauwkeurige file-informatie wordt binnengehaald (HD Traffic). Ook is het mogelijk recente brandstofprijzen, weersberichten, flitspalen en nog veel meer te downloaden. TomTom vraagt voor al deze diensten € 9,95 per maand (eerste drie maanden gratis). Omdat LIVE nu ook in het buitenland werkt, is dit bedrag alleszins redelijk.

In gebruik valt op dat TomTom weliswaar de menu-interface gemoderniseerd heeft, maar dat de kaartweergave ten opzichte van het oermodel (de TomTom Go Classic) eigenlijk ongewijzigd is. Hoewel de weergave zeker functioneel is, zou een nieuw design geen kwaad kunnen. Dat geldt al helemaal voor Rijstrookweergave, die beeldvullend wordt weergegeven en daarmee juist voor verwarring kan zorgen. Dat is beter uitgewerkt bij concurrenten als McGuider, waar de rijbaanadviezen in een hoek van het beeld worden weergegeven.

HD Traffic, het paradepaardje van de nieuwe XL, werkt over het algemeen fantastisch. In vergelijking met file-informatie via TMC is de routeinformatie veel realistischer; het ontwijken van files werkt veel beter omdat ook wegen worden meegenomen die de ANWB niet controleert. Vreemd genoeg merken we tijdens onze testperiode wel dat HD Traffic soms de neiging heeft om de filevertraging op één minuut te schatten, ongeacht de lengte van de file. Hopelijk gaat het hierbij om tijdelijke serverproblemen bij TomTom. Sinds kort werkt HD Traffic overigens ook in Duitsland en Frankrijk.

De nieuwe EasyPort-houder is een lastig verhaal. Niets dan lof voor de uitstekende ruitbevestiging -- dat was in het verleden wel eens anders. Maar het bevestigen van de TomTom aan de houder is lastiger. Het kost wat moeite om de TomTom goed vast te klikken en we moeten de TomTom elke keer opnieuw wat bijdraaien. Ook kent de EasyPort-houder geen aansluiting voor de (usb-)voedingskabel, zodat we deze elke keer opnieuw in en uit de TomTom moeten halen. Dat was bij de oudere modellen beter geregeld.

Een ander opvallend punt ten opzichte van oudere modellen is dat het touchscreen een stuk minder gevoelig is. Dat lijkt een minpunt, maar wie in een rijdende auto zijn bestemming wil aanpassen zal al snel merken dat het eigenlijk wel prettiger is om wat meer kracht te moeten uitoefenen. Wat ons betreft zit het met de afwerking van de TomTom XL LIVE IQ Routes dan ook wel snor.

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • LIVE-diensten

  • uitstekende file-informatie

  • prettig touchscreen

  • EasyPort-houder

  • rijstrookweergave

Wie nog geen genoeg heeft van de kenmerkende TomTom-interface heeft aan de nieuwe XL LIVE IQ Routes wat ons betreft een uitstekend navigatiesysteem in handen, dat dankzij HD Traffic eigenlijk geen echte concurrentie kent.Intern geheugen8 GBExtern geheugen: soort-
Schermresolutie480 x 272Aanraakgevoelig schermjaAfmetingen scherm4.3ProcessorsnelheidARM11Dataverbindingen-
Muziek afspelenneeFilms afspelenneeFoto's bekijkenneeAfmetingen118 x 83 x 25 mmBatterijduur (uren)3GPS-chipSiRFstar IIIGewicht (grammen)185SoftwareTomTom Navigator 8.4KaartenEuropaKaartmateriaalTeleAtlas

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten