abonneren

TomTom Start2

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Wie een jaar of vijf geleden nog € 500 neerlegde voor zijn navigatiesysteem, zal wellicht beteuterd toezien hoe de prijs van deze handige hulpjes inmiddels tot het niveau van een impulsaankoop is gedaald. Dat geldt vooral voor de B-merken, maar ook de grote drie (Navigon, TomTom en Mio) doen inmiddels mee in het goedkope segment. We rijden voor € 150 door West-Europa.

De uitdaging is duidelijk voor de drie fabrikanten: wie levert het beste navigatiesysteem voor een adviesprijs van maximaal € 150? We stellen daarbij maar één voorwaarde: het navigatiesysteem moet in elk geval uitgerust zijn met de kaarten van West-Europa, zodat we probleemloos een stedentripje Berlijn, Parijs of Barcelona kunnen plannen. Een paar jaar geleden was een dergelijke eis nog ondenkbaar, maar de techniek schrijdt voort met rasse schreden, waardoor budgetnavigatiesystemen steeds interessanter worden. Goed, je krijgt niet de uitgebreide functionaliteit van een high-end model, maar bent wel aanzienlijk goedkoper uit. Wie niet dagelijks in de auto zit, kan vermoedelijk prima uit de voeten met de drie modellen uit deze test.

De eerste kandidaat in deze test komt van eigen bodem: de TomTom Start2. Van de drie modellen in deze test heeft hij de kleinste verpakking en wanneer we hem uit de doos halen, wordt ook meteen duidelijk waarom: de Start2 heeft ook het kleinste scherm van het drietal. Waar Navigon en Mio gekozen hebben voor een 4,3-inch breedbeeldscherm (16:9-verhouding), houdt TomTom het lekker ouderwets bij een 3,5-inch 4:3-scherm. Dat is niet per se negatief: wie zijn navigatiesysteem ook graag buiten de auto gebruikt, kan deze Start2 veel makkelijker in zijn borstzak laten glijden dan de andere twee modellen. Maar eerlijk is eerlijk: de extra schermruimte van een 4,3-inch breedbeeldscherm maakt het navigeren in de auto wel een stuk prettiger. We hopen dat TomTom een eventuele Start3 alsnog met een breedbeeldscherm uitrust.

Zetten we de Start2 aan, dan valt op dat het scherm prettig reageert. Er hoeft niet hard gedrukt te worden, maar het scherm is ook niet overgevoelig, wat verkeerde aanslagen voorkomt. De Start2 vraagt bij een eerste start om een aantal zaken (tijdsaanduiding, taal, thuisadres) en kan desgewenst een korte rondleiding weergeven. Prettig, al is de rondleiding bij het beperkte aantal opties van de Start2 niet echt nodig. Beperkt is de Start2 in elk geval zeker wanneer je hem vergelijkt met zijn grote broers. Het hoofdmenu bestaat uit twee grote iconen: één voor het plannen van een route en één voor het bekijken van de kaart. Daaronder staat nog een aantal kleine icoontjes (geluid, nachtstand, helpfunctie, opties en gereed). Verdwalen in het menu – bij high-end TomToms een reële optie – zal hier niet gebeuren.

De TomTom Start2 is uiterst intuïtief, van de adresinvoer tot het wijzigen van de route of het opzoeken van een nuttige plaats. Prettig is dat je een route ook op een andere datum of tijdstip kunt plannen, zodat je precies weet wanneer je moet vertrekken voor een bepaalde aankomsttijd. Het virtuele toetsenbord verdient wel een puntje van kritiek: de letters zijn aan de kleine kant en voor het veelgebruikte koppelteken moet je overschakelen naar het cijfertoetsenbord. TomTom scoort dan weer pluspunten voor de integratie met Map Share, waarmee automatisch kaartcorrecties te downloaden zijn via een pc of Mac. Voor de kaarten zelf belooft TomTom dat je binnen dertig dagen na aanschaf de recentste kaart kunt downloaden. Elke vorm van file-informatie (tmc of HD Traffic) ontbreekt helaas, rijbaanbegeleiding en flitspalen zijn wel aanwezig. Het grootste pluspunt van de TomTom Start2 zit hem echter in de dekking van de wegenkaarten: met 42 landen in heel Europa is dit kleine kastje zijn twee concurrenten ver voor.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • intuïtieve bediening
  • routeplanner
  • Map Share
  • 42 landen
  • klein scherm
  • onhandig toetsenbord
Drie navigatiesystemen voor minder dan € 150; drie navigatiesystemen waar je probleemloos mee door (West-)Europa kunt rijden. Geen van de drie geteste modellen is perfect: Navigon mag wel eens aan de overzichtelijkheid van de interface werken, TomTom mag zijn hardware een opfrisbeurt geven en Mio… tja, Mio slaat de plank behoorlijk mis met de 475 LE. Moeten we kiezen tussen de TomTom Start2 en de Navigon 40 Easy Europe 23, dan gaat Navigon met de eer strijken, dankzij de betere hardware en uitgebreide functionaliteit.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Navigatiesystemen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord