Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

ONE XL

Met de ONE XL brengt TomTom een platter en handzamer model uit met een 4,3 inch scherm. Het blijkt vooral een cosmetische aanpassing, want inhoudelijk is er weinig veranderd aan deze brede broer van de ONE.

Bij de TomTom ONE-serie gaat het weliswaar om instapmodellen, maar aan de navigatie zal dit nauwelijks te merken zijn. De nieuwe XL wordt geleverd met kaarten van 21 West-Europese landen. Kaarten die redelijk sober zijn en slechts de hoogstnodige extra�s op het scherm tonen, uiteraard met uitzondering van de vele duizenden, zelf in te stellen points of interest. Hoewel het scherm nu breder is, worden de straatnamen toch behoorlijk lelijk (onscherpe randen) in beeld gebracht, al blijven ze wel gewoon leesbaar. Ook in de vocale presentatie is de XL redelijk ingetogen, zoals we van TomTom gewend zijn. Geen overbodige aanwijzingen, alleen de meest noodzakelijke berichten.

Bij aanschaf en het eerste gebruik, vallen direct een paar minpunten op. Er wordt vreemd genoeg geen adapter voor netstroom meegeleverd. Het apparaat kan zodoende alleen worden opgeladen via de wel meegeleverde usb-kabel en de auto-accukabel. Verder ontbrak bij recent verkochte exemplaren de RDS/TMC-antenne voor het ontvangen van verkeersinformatie. Die antenne � er is gewerkt aan een beter model � is door de koper weliswaar gratis aan te vragen, maar echt handig is het niet. En dan de houder die het systeem op de voorruit bevestigt. Hij is klein, weinig robuust en niet altijd even snel te plaatsen. Maar eenmaal in gebruik, zult u er weinig hinder van ondervinden. Een klein nadeel is dat bij het verwijderen van de ONE XL de kabels weer los moeten. Bij de TomTom Go 910 zijn de snoeren op de houder aan te sluiten, in plaats van op het systeem zelf.

De TomTom One XL kent, zoals verwacht een gebruiksvriendelijk menu, zodat er snel en intu�tief kan worden genavigeerd. Tijdens het rijden, verschijnt de verplaatsing ietwat schokkerig in beeld. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de redelijk trage processor die de XL aan boord heeft. TomTom heeft gekozen voor een 266 MHz processor, terwijl de even dure X-970T van ViaMichelin al op 400 MHz zit. En nu we deze twee toch aan het vergelijken zijn; de ViaMichelin beschikt over een batterij die ��n uur langer werkt dan de twee uur van TomTom. Daar staat tegenover dat laatstgenoemde firma haar kaarten op een harde schijf van 1 gigabyte heeft staan en er zelfs nog ruimte is voor extra toevoegingen.

De ONE XL beschikt over bluetooth-functionaliteit voor TomTom Plus-services en met de TomTom Home-software blijft u altijd op de hoogte van de laatste updates, extra toepassingen en diensten. Ook niet onbelangrijk is de kwaliteit van het scherm en die is ronduit goed te noemen.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Vertrouwde, hoogwaardige TomTom software
  • 1 GB harde schijf
  • Goed leesbaar scherm
  • Netstroom adapter ontbreekt
  • Matige houder
  • Weegave straatnamen is niet scherp
  • Relatief trage processor
Met de TomTom ONE XL haalt u een degelijk, gebruiksvriendelijk maar ook redelijk sober navigatiesysteem in huis die precies doet wat het moet doen. Met gebruiksvriendelijke software en handige extra�s. Tegenvallend is vooral het ontbreken van een netstroomkabel, de trage processor en wat simpele houder.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Navigatiesystemen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie