abonneren

Navigon 40 Easy Europe 23

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Specificaties
Wie een jaar of vijf geleden nog € 500 neerlegde voor zijn navigatiesysteem, zal wellicht beteuterd toezien hoe de prijs van deze handige hulpjes inmiddels tot het niveau van een impulsaankoop is gedaald. Dat geldt vooral voor de B-merken, maar ook de grote drie (Navigon, TomTom en Mio) doen inmiddels mee in het goedkope segment. We rijden voor € 150 door West-Europa.

De uitdaging is duidelijk voor de drie fabrikanten: wie levert het beste navigatiesysteem voor een adviesprijs van maximaal € 150? We stellen daarbij maar één voorwaarde: het navigatiesysteem moet in elk geval uitgerust zijn met de kaarten van West-Europa, zodat we probleemloos een stedentripje Berlijn, Parijs of Barcelona kunnen plannen. Een paar jaar geleden was een dergelijke eis nog ondenkbaar, maar de techniek schrijdt voort met rasse schreden, waardoor budgetnavigatiesystemen steeds interessanter worden. Goed, je krijgt niet de uitgebreide functionaliteit van een high-end model, maar bent wel aanzienlijk goedkoper uit. Wie niet dagelijks in de auto zit, kan vermoedelijk prima uit de voeten met de drie modellen uit deze test.


Navigon biedt onder het typenummer 40 een aantal verschillende navigatiesystemen aan, van high-end (Navigon 40 Premium Live) tot deze Easy Europe 23. De behuizing en het 4,3-inch scherm zijn bij al deze systemen hetzelfde, maar de functionaliteit verschilt uiteraard. Toch valt er weinig te klagen bij deze Easy Europe 23. Een blik op de specificaties laat duidelijk zien dat dit Navigon-systeem met kop en schouders boven zijn twee concurrenten uitsteekt. Zo wordt file-informatie over tmc ondersteund (al moet hiervoor wel de meegeleverde tmc-laadkabel gebruikt worden), de accu heeft bijna tweemaal zoveel capaciteit (1300 mAh), er kunnen geheugenkaartjes geplaatst worden, er is een automatische lichtsensor aanwezig die het scherm tussen dag- en nachtstand schakelt en de gps-chipset is van de drie modellen de modernste (SiRFStar Atlas V).

Toch is moderne hardware weinig als de software hier niet op weet te kapitaliseren. Gelukkig laat Navigon weinig steken vallen. Bij het inschakelen doorlopen we een aantal standaardvragen, waaronder tijdsaanduiding en taal. In tegenstelling tot TomTom, ontbreekt hier een korte rondleiding. Onhandig, want juist bij deze Navigon hadden we een rondleiding graag gezien. Het menu van de Easy Europe 23 is namelijk niet erg intuïtief en vereist enige gewenning. Dat komt gedeeltelijk door de grote hoeveelheid opties die Navigon biedt, maar is ook te wijten aan een ondoordacht ontwerp.

Gun jezelf de tijd om aan de bediening te wennen, en er valt genoeg te beleven. Alleen al de adresinvoer: bij het intoetsen van een stad- of straatnaam laat Navigon alleen de mogelijke letters zijn, de overige worden donker gemaakt. Dit maakt het intoetsen van een adres veel praktischer en sneller. Bevat een adres een koppelteken, dan volstaat een spatie. Bij het bereken van een route laat Navigon geen voortgangsbalkje zien, maar de Easy Europe 23 is aanzienlijk sneller dan TomTom (zie tabel). Daarnaast berekent Navigon drie verschillende mogelijke routes, al is de eerste vrijwel altijd de optimale.

Eenmaal aan het rijden valt op dat Navigon wel érg veel informatie op het scherm probeert te presenteren, waardoor het scherm erg onrustig oogt. De screenshotbutton mag van ons weggehaald worden, het uitklapmenu voor het dichtstbijzijnde benzinestation, restaurant of parkeergelegenheid is véél te klein en daardoor nauwelijks te activeren en de icoontjes voor poi’s (nuttige plaatsen) zijn aan de kleine kant. De TomTom-kaart is hiermee vergeleken een oase van rust. Wel prettig is het verkeersbord dat de maximale snelheid van de huidige weg aangeeft en de uitstekende rijbaanbegeleiding, zodat je zelden de verkeerde afrit zult pakken. Hier kunnen TomTom en Mio nog wat van leren.
Verder leert de Easy Europe 23 je favoriete routes (MyRoutes), levert Navigon toeristische stadsgidsen mee (Navigon Sightseeing) en kun je in bepaalde landen zelfs vrije parkeerplekken opvragen (Clever Parking). Er staat kaartmateriaal van 23 landen in het interne geheugen en je krijgt na aanschaf dertig dagen de tijd om de recentste kaarten te downloaden.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • up-to-date hardware
  • TMC
  • uitgebreide software
  • onhandig menu
  • drukke overzichtskaarten
Drie navigatiesystemen voor minder dan € 150; drie navigatiesystemen waar je probleemloos mee door (West-)Europa kunt rijden. Geen van de drie geteste modellen is perfect: Navigon mag wel eens aan de overzichtelijkheid van de interface werken, TomTom mag zijn hardware een opfrisbeurt geven en Mio… tja, Mio slaat de plank behoorlijk mis met de 475 LE. Moeten we kiezen tussen de TomTom Start2 en de Navigon 40 Easy Europe 23, dan gaat Navigon met de eer strijken, dankzij de betere hardware en uitgebreide functionaliteit.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Navigatiesystemen

Tags: