Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Mio Spirit 485 Live TMC

Mio brengt de Spirit 485 Live TMC op de markt: een navigatiesysteem met 4,3 inch beeldscherm dat zich qua prijs in het middensegment bevindt.
Score
60
  • Pluspunten
  • uitgebreide text to speech navigatie
  • gratis tmc-abonnement
  • Minpunten
  • geen lichtnetadapter en lege batterij
  • ouderwetse en trage graphics

None

Ondanks de minpunten vinden we toch dat Mio met de Spirit 485 een bruikbaar en aantrekkelijk geprijsd systeem weet te leveren. Zeker het gratis tmc-abonnement draagt bij aan de goede prijs/prestatieverhouding.

Het meest opvallende aan het apparaat  is de ingebouwde ontvanger voor verkeersinformatie. Hierbij heeft Mio gekozen voor de kwalitatief goede commerciële tmc-diensten van de Verkeersinformatiedienst en Touring Mobilis. Mio heeft de abonnementskosten hiervan levenslang afgekocht en verwerkt in de aankoopprijs van het apparaat. Deze commerciële serviceproviders maken onder meer gebruik van floating car data zodat niet alleen op de snelwegen maar ook op binnenwegen een beeld van de verkeerssituatie beschikbaar is. 

Het apparaat bevat het volledige Europese wegennet en met behulp van een meegeleverd softwarepakket kun je binnen dertig dagen na aankoop de meest recente kaarten gratis downloaden. Met de ingebouwde rijbaanbegeleiding word je geholpen bij het nemen van afslagen en de uiterst heldere navigatiestemmen maken efficiënt gebruik van text-to-speech om straatnamen en bestemmingen uit te spreken. Als je op de eindbestemming bent aangekomen laat het systeem de parkeergelegenheden in de buurt zien en met de voetgangersmodus kom je uiteindelijk precies waar je moet zijn. Het systeem leert van je rijgedrag en maakt gebruik van slimme voorkeursroutes.

Toch valt er wel wat aan te merken op de Mio. Zo wordt ons testsysteem geleverd met lege batterij en zonder lichtnetadapter. We moeten dus eerst een stuk rijden om het apparaat op te laden. Daarnaast doet de Mio-interface ouderwets aan en echt vloeiend worden de kaarten niet weergegeven. Dit is bijzonder vervelend bij het rijden in de stad: voor je het weet mis je op deze manier een afslag. Ook bij het invoeren van adressen heb je nogal wat geduld nodig, want het systeem reageert traag op de bediening.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Navigatiesystemen

Tags: mio

Nieuws headlines

Laatste reactie