Wie een jaar of vijf geleden nog € 500 neerlegde voor zijn navigatiesysteem, zal wellicht beteuterd toezien hoe de prijs van deze handige hulpjes inmiddels tot het niveau van een impulsaankoop is gedaald. Dat geldt vooral voor de B-merken, maar ook de grote drie (Navigon, TomTom en Mio) doen inmiddels mee in het goedkope segment. We rijden voor € 150 door West-Europa.

De uitdaging is duidelijk voor de drie fabrikanten: wie levert het beste navigatiesysteem voor een adviesprijs van maximaal € 150? We stellen daarbij maar één voorwaarde: het navigatiesysteem moet in elk geval uitgerust zijn met de kaarten van West-Europa, zodat we probleemloos een stedentripje Berlijn, Parijs of Barcelona kunnen plannen. Een paar jaar geleden was een dergelijke eis nog ondenkbaar, maar de techniek schrijdt voort met rasse schreden, waardoor budgetnavigatiesystemen steeds interessanter worden. Goed, je krijgt niet de uitgebreide functionaliteit van een high-end model, maar bent wel aanzienlijk goedkoper uit. Wie niet dagelijks in de auto zit, kan vermoedelijk prima uit de voeten met de drie modellen uit deze test.


Halen we de Mio 475 LE uit de doos, dan valt onmiddellijk op dat de behuizing wel erg goedkoop en plastic aanvoelt in vergelijking met de TomTom en Navigon. Het bevestigingssysteem voor de voorruit stemt evenmin hoopvol; hij is weliswaar kleiner dan die van Navigon, maar het schuifsysteem is onprettig. TomTom heeft op dit punt verreweg de beste oplossing. Qua hardwarespecificaties hangt de Mio 475 LE tussen Navigon en TomTom in. Van Navigon leent Mio het breedbeeldscherm en tmc-ondersteuning, van TomTom de processor (SiRFStar III), krappe accu (720 mAh) en IQ Routes.
Nu kan de hardware tegenvallen, de software is veel belangrijker. Helaas valt de 475 LE hier al helemaal lelijk op zijn gezicht. Het begint al bij de eerste opstartbeurt: deel van de gebruikelijke initialisatieronde (taal, datum, tijd, thuisadres en een korte rondleiding) is het invoeren van een productcode die op de doos van de Mio staat. Deze code moet vervolgens gevalideerd worden door het navigatiesysteem. Wat ons betreft overbodig, onzinnig en klantonvriendelijk. Dat de activering met een ouderwets computerlettertype getoond wordt, maakt het er niet beter op.

Net als bij Navigon maakt Mio gebruik van ‘voorspelbare’ tekstinvoer: type een adres in en het toetsenbord geeft automatisch alle mogelijke opvolgende letters weer. Jammer is dat Mio al snel overschakelt naar een lijst van alle mogelijke stads- of straatnamen, zodat je alsnog door een lijst moet scrollen. Het hoofdmenu zelf is, net als bij TomTom, niet lastig te begrijpen. Er is een tweetal grote, gekleurde iconen (Zoeken en Kaart) met daaronder een aantal kleinere iconen (Favorieten, Instellingen, Omgeving). Helaas houdt de lol daar op: de interface is vreselijk omslachtig om mee te werken, het thuisadres blijkt weinig meer dan een veredelde Favoriete bestemming en een routeplanner om van tevoren een route tussen twee adressen te plannen ontbreekt in zijn geheel.

Eenmaal onderweg wordt het niet beter. De kaarten zijn zó kaal dat we het idee hebben tegen een alfaversie van de software aan te kijken, met knullige en onherkenbare poi’s en nauwelijks enige relevante informatie in beeld. Erger nog is de stembegeleiding: waar TomTom en Navigon gekozen hebben voor prettige, menselijke stemmen, moeten we het bij Mio met een hakkelende robotstem doen die het presteert elk woord van een verkeerde klemtoon te voorzien. Om depressiviteit te vermijden, schakelen we de stembegeleiding na enige tijd maar uit.

Om toch met een positieve noot te eindigen: Mio levert twee jaar lang gratis kaartupdates voor de 23 aanwezige landen op deze 475 LE. Daar kunnen TomTom en Navigon nog iets van leren.

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • eenvoudig menu

  • twee jaar gratis kaartupdates

  • voelt goedkoop aan

  • onhandige bediening

  • slechte kaartweergave

  • vreselijke robotstem

Drie navigatiesystemen voor minder dan € 150; drie navigatiesystemen waar je probleemloos mee door (West-)Europa kunt rijden. Geen van de drie geteste modellen is perfect: Navigon mag wel eens aan de overzichtelijkheid van de interface werken, TomTom mag zijn hardware een opfrisbeurt geven en Mio… tja, Mio slaat de plank behoorlijk mis met de 475 LE. Moeten we kiezen tussen de TomTom Start2 en de Navigon 40 Easy Europe 23, dan gaat Navigon met de eer strijken, dankzij de betere hardware en uitgebreide functionaliteit.Intern geheugen2048Extern geheugen: soort-
Schermresolutie480 x 272Aanraakgevoelig schermjaAfmetingen scherm4.3Processorsnelheid400 MHzDataverbindingen-
Muziek afspelenneeFilms afspelenneeFoto's bekijkenneeAfmetingen127 x 81 x 19 mmGPS-chipSiRFStar IIIGewicht (grammen)152SoftwareMioKaartenTeleAtlasKaartmateriaalWest-Europa (23 landen)

5,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten