Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

GoPal PNA460

Medion heeft sinds kort een eigen vertegenwoordiging in de Benelux en gaat vanaf begin 2007 een groot aantal navigatiesystemen op de markt brengen, te beginnen met de Medion GoPal PNA460.

Aanval op Route 66


Medion beseft dat een aanval op marktleider TomTom weinig zin heeft. Navigatie en TomTom zijn synoniem geworden en de TomTom wordt bijna als soortnaam gebruikt voor navigatieapparatuur. Medion heeft daarom een ander doelwit gekozen om de strijd mee aan te gaan: Route 66. Dat bedrijf brengt ongeveer op hetzelfde moment een serie standalone navigatiesystemen uit (de Chicago 8000 en 9000), die naar verluid uit dezelfde fabriek komen, maar door Medion wel zo'n 100 euro goedkoper worden aangeboden. Helemaal hetzelfde zijn de navigatiesystemen van Medion en Route 66 niet, want op de eerste draait de eigen navigatiesoftware GoPal en op de andere het eveneens zelfontwikkelde Route 66. De specificaties van de Chicago 8000 en Medion PNA460 zijn verder grotendeels hetzelfde: beide een 400 MHz processor, 64 MB RAM, een schermresolutie van 480 x 272 pixels en dezelfde SiRFstar III-chipset. Gaat het Medion lukken om Route 66 te verslaan? Dat lijkt ons niet zo moeilijk: de marktleiders TomTom en Garmin hebben de markt grotendeels in handen en de rest is kruimelwerk dat wordt verdeeld onder tientallen aanbieders. Mocht Route 66 in de standalone-navigatiemarkt een procentje marktaandeel veroveren, dan kan Medion ze door de lage prijzen makkelijk voorbij streven.

Breedbeeld


Op een 4,3 inch breedbeeldscherm ziet de routekaart er een stuk overzichtelijker uit dan op de klassieke navigatiesystemen die tot op heden veel werden verkocht. Steeds meer fabrikanten stappen over naar het bredere formaat en dat is logisch, want vooral tijdens het autorijden is het praktischer én veiliger om een zo groot mogelijk scherm te gebruiken. Medion heeft geprobeerd het scherm zo groot mogelijk en de behuizing tegelijk zo compact mogelijk te houden. Het gevolg is dat er aan de voorkant geen knoppen aanwezig zijn. U zult dus alle bediening via het touchscreen moeten doen. Dat lukt eigenlijk prima, want de schermknoppen zijn groot genoeg om met de vingertoppen te bedienen en de interface zit logisch inelkaar.

Bij Medion’s GoPal-software hebt u wat minder keuze hebt uit stemmen en plug-ins. Marktleider TomTom biedt Plus-diensten aan waarmee u bijvoorbeeld weersinformatie kunt ontvangen, de positie van vrienden op de kaart kunt zien en de meegeleverde stemmen kunt wisselen. Bij Medion GoPal is dat niet het geval: u hebt keuze uit drie talen (Engels, Nederlands en Duits) en bij elke taal slechts één stem. Ook is het systeem niet zo flexibel dat u voor de interface en de gesproken instructies twee verschillende talen kun instellen, maar dat zal voor de meeste gebruikers geen probleem zijn.

De stemkwaliteit van navigatiesoftware kan in het Nederlands nogal eens verschillen: sommige bedrijven huren een professionele stem in terwijl andere bedrijven een willekeurig personeelslid achter de microfoon lijken hebben gezet. Met als gevolg: een schrille stem, vreemde intonatie en zinnen die niet op elkaar aansluiten. Bij Medion klinkt de stem beter dan gemiddeld, maar aan de eveneens meegeleverde Duitse stem is toch nét even iets meer aandacht besteedt. Deze klinkt iets professioneler en gepolijster.

Ontvangst


Het kaartmateriaal is bij Medion – net als bij de meeste navigatiefabrikanten – afkomstig van NAVTEQ en de ingebouwde gps-chip is ook al geen verrassing: SiRFstar III. Deze chip zit tegenwoordig in bijna elk navigatie-apparaat. Medion heeft leveranciers gekozen die een goede reputatie hebben; wat dat betreft is er zeker geen sprake van ‘goedkoop is duurkoop’. Wel heeft Medion aangegeven om chipleverancier SiRFstar te vervangen door Centrality. In toekomstige apparaten kunt u deze nieuwe chipset aantreffen, waarbij het nog maar de vraag is hoe dit uitpakt. Deze chip werd eerder toegepast in de HP iPAQ 6500- en 6900-serie en leverde daar wel eens problemen op.

U kunt de kaart in 2D- en 3D-weergave bekijken en de software ondersteunt ook text-to-speech, waarbij straatnamen daadwerkelijk worden uitgesproken. Op het model dat wij hebben getest is geen TMC-functie aanwezig, maar u kunt wel een losse TMC-antenne aansluiten. Op de duurdere modellen, voorzien van een T in de type-aanduiding, is wel TMC aanwezig. Dit stelt u in staat om realtime verkeersinformatie te ontvangen. Waarschuwingen voor flitspalen en diverse nuttige plaatsen (hotels, tankstations en dergelijke) zijn standaard aanwezig.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Breedbeeldscherm
  • Zeer betaalbaar
  • Tekst-naar-spraakfunctie
  • Mp3's afspelen
  • Weinig keuze uit extra stemmen, talen, etc
Goedkoop of duurkoop? Medion heeft een robuust, goed uitziend en makkelijk te bedienen standalone navigatiesysteem afgeleverd, voor een wel heel erg lage prijs. In de navigatiesoftware, de gps-chip en het gebruikte kaartmateriaal zijn geen onnodige bezuinigingen doorgevoerd, waardoor de Medion een prima prijs/kwaliteitverhouding heeft. De zaken die ontbreken, zoals verwisselbare stemmen, zijn niet essentieel en zijn op veel concurrerende systemen ook niet te vinden. Een prima koop dus.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Navigatiesystemen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie